Crashtest af biler

Oldtimer knalt frontaal op moderne familieauto

Passagiers kunnen nu een auto-ongeluk overleven dat in een Chevrolet Bel Air uit de jaren 1950 een wisse dood betekende. Dankzij crashtests konden autoproducenten moderne auto's veiliger maken met onder meer airbags en kreukelzones.

11 februari 2015 door Jens Trabolt

Auto's beduidend veiliger sinds Chevrolet Bel Air uit de jaren 1950

Door auto's op elkaar te laten botsen in gecontroleerde crashtests hebben ingenieurs de veiligheid van auto's decennialang verbeterd. Sinds de Chevrolet Bel Air werd geproduceerd in de jaren 1950, hebben auto's onder andere veiligheidsgordels en neksteunen gekregen – en een vervormbare stuurkolom, zodat de chauffeur niet het risico loopt om te worden gespietst.

In de tijdlijn hieronder lees je meer over een aantal grote verbeteringen van de veiligheid van auto's sinds de Chevrolet Bel Air rondreed:

? Jaren 1960: Veiliger stuur

In oudere auto's zoals de Chevrolet Bel Air werd de chauffeur bij een frontale botsing vaak gespietst door de stuurkolom. Eind jaren 1960 kregen de meeste auto's daarom een vervormbare stuurkolom, die knikt of in elkaar schuift om de bestuurder te beschermen.

? Jaren 1970: Autogordels ingevoerd

Een van de eerste dingen die de ingenieurs ontdekten toen ze begonnen met crashtests, was dat de passagiers zelfs bij botsingen met een lage snelheid (10-15 kilometer per uur) op het interieur van de auto klapten. Daarom werden veiligheidsgordels vanaf ongeveer 1975 standaard.

Bovendien hebben alle auto's sinds 1975 een kreukelzone, die de klap van een botsing opvangt en de passagiers in de cabine beschermt. Tegenwoordig zijn alle denkbare onderdelen, zoals de motor en de wielophanging, zo ontworpen dat ze op een bepaalde manier vervormen.

? Jaren 1990: Brandgevaar verkleind

Bij een frontale botsing kunnen benzineslangen scheuren en levert weglekkende benzine ernstig brandgevaar op. Om brandstoflekken te beperken, wordt de benzinetoevoer tegenwoordig door sensoren afgesloten bij een botsing. Dit systeem werd in 1990 bij de meeste auto's ingevoerd.

Autodeuren bestonden vroeger slechts uit een dunne carrosserieplaat. Met behulp van talloze crashtests hebben ingenieurs de optimale manier gevonden om de schade van zijwaartse botsingen te beperken. Daarom is de zijkant van auto's tegenwoordig voorzien van beschermingsbalken van hoogwaardig staal.

? Jaren 2000: De komst van airbags

Door crashtests hebben autoproducenten ook geleerd dat opblaasbare luchtkussens passagiers kunnen beschermen tegen letsel. Daarom kregen de meeste auto's vanaf 2000 standaard airbags.

Tegenwoordig wordt door middel van crashtests ook getest hoeveel impact een botsing op voetgangers heeft. Moderne auto's krijgen sinds 2008 onder andere voetgangersvriendelijke bumpers zonder scherpe randen en een actieve motorkap, die bij botsingen aan de achterzijde opklapt om zo veel mogelijk afstand te creëren met harde onderdelen zoals de motor.

Van de Chevrolet Bel Air tot moderne veilige auto's

Kruip achter het stuur en cruise door ons artikel over technologische mijlpalen op het gebied van autoveiligheid:

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: