Virtual Cable

Computers vergemakkelijken rijden

De computertechnologie gaat het concept autorijden helemaal omgooien. Nieuwe systemen maken het rijden leuker, makkelijker en veiliger. En binnenkort neemt de auto zelf het stuur over, zodat we tijdens de rit andere dingen kunnen doen.

16 april 2012 door Henrik Bendix

S tap in de auto en zeg waar je heen wilt. Leun lekker achterover terwijl de auto je veilig naar je bestemming brengt. Je hoeft onderweg geen stuur of pedalen aan te raken. En tijdens de rit kun je de krant lezen of een dutje doen.

Zo ziet de toekomst eruit voor automobilisten. De rit wordt niet alleen meer ontspannen en comfortabeler, maar ook veel veiliger, want de computersystemen ontdekken gevaarlijke situaties sneller dan mensen en hebben ook een betere reactietijd. Hopelijk kan de technologie helpen het hoge aantal verkeersdoden terug te brengen – elke dag komen er wereldwijd meer dan 3000 mensen om het leven bij verkeersongelukken.

Radar, laser en gps zijn onze ogen

Zelfrijdende auto’s rijden nu al op proef. De VS en Duitsland experimenteren flink en Italiaanse robotauto’s vinden hun weg naar China. Moderne technologie, zoals geavanceerde laser- en radarsystemen, videocamera’s en gps zorgen ervoor dat de auto’s weten waar ze heen moeten, stoppen voor rode verkeerslichten en onderweg nergens tegenaan botsen.

Tot dusver hadden de automatische voertuigen altijd een bestuurder klaar zitten wanneer ze de weg op gingen met andere verkeersdeelnemers. Een chauffeur die in kan grijpen als de auto niet doet wat hij moet doen, als er iets onverwachts gebeurt bijvoorbeeld.

Al kunnen we tochten van meer dan 1000 kilometer door stad en land maken zonder menselijke inmenging, er is nog veel onderzoek en ontwikkeling nodig vóór zelfrijdende auto’s deel uitmaken van het dagelijks leven. Voordat we het stuur helemaal kunnen loslaten, zullen nieuwe technologieën onze manier van autorijden alvast omgooien. Systemen waarmee je je kunt oriënteren zonder dat je je ogen van de weg hoeft te halen, maken het rijden veiliger.

Data op de voorruit

Een groot deel van de verkeersongelukken is te wijten aan automobilisten die niet op het verkeer letten, en hierbij kan een zogeheten head-up display (HUD) helpen. Je kijkt dan niet op je dashboard om te zien hoe hard je rijdt of waar je naartoe moet, maar alle belangrijke gegevens verschijnen op de voorruit, waar je toch al doorheen moet kijken. Als een half doorzichtig beeld uiteraard, zodat je verder gewoon goed zicht hebt.

HUD is een technologie die gebruikt wordt in vliegtuigen, en straks dus ook in alle auto’s. Sommige dure modellen zijn al uitgerust met een voorruitdisplay, die je informatie geeft over snelheid, route (via gps) en verkeersomstandigheden, zoals een eventueel inhaalverbod.

Voortaan zien we in het donker

De bestaande HUD-systemen zijn vrij simpel, maar de technologie ontwikkelt zich razendsnel. Het navigatiesysteem van de auto zal intuïtiever worden in het gebruik; in plaats van pijlen onder aan de ruit krijg je bijvoorbeeld een lijn te zien die boven de weg lijkt te zweven – alsof je alleen maar een kabel hoeft te volgen die al over de hele route gespannen is.

Het Amerikaanse bedrijf MVS is volop aan de gang om zo’n systeem, dat virtual cable heet, te ontwikkelen. Hierbij zie je een rode lijn op de voorruit die het verloop van de route aangeeft, zodat je je ogen niet van de weg hoeft te halen.

Nieuwe, compacte laserprojectoren vertonen kleurenbeelden op je voorruit, en echt interessant wordt het als je op die manier informatie kunt krijgen van de verschillende sensoren van de auto. Nu al zijn er auto’s die waarschuwen als je bijna ergens tegenaan botst of uit je baan raakt. En automobilisten krijgen in de toekomst superzintuigen in de vorm van sensoren waarmee je ’s nachts en in dichte mist nog steeds kunt zien.

Met technologie als infraroodcamera, radar en laser kan de auto de omgeving beter aflezen dan mensen, in elk geval onder moeilijke omstandigheden. Zo weet de chauffeur waar de weg verderop de bocht om gaat, al kan hij dat niet met eigen ogen zien. En gekleurde curves op de voorruit kunnen de rand van de weg aangeven, waardoor je makkelijker op je baan blijft. Autofabrikant General Motors is op dit moment hard aan de slag om dit soort technologie te ontwikkelen.

Thema

Bekijk ook ...

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: