Volvo batteries

Auto is accu op wielen

Accu: Zweedse ingenieur integreert accu in deuren en motorkap.

17 maart 2014

Zware accu's zijn verleden tijd

Als het aan de Zweed Per-Ivar Sellergren ligt, die als ingenieur bij Volvo werkzaam is, is de tijd van de zware accu’s in elektrische auto’s voorbij. Al drieënhalf jaar werken Sellergren en zijn collega’s met het Imperial College London aan een accu die in de carrosserie van de auto is geïntegreerd. De accu bestaat uit lagen supercondensatoren, koolstofvezels en nanobatterijen.

Nano-accu's en supercondensatoren

De innovatieve accu’s worden tot auto-onderdelen gevormd en in een oven uitgehard. Dat levert een nanomateriaal op dat bijvoorbeeld de motorkap, deuren of achterklep rechtstreeks kan vervangen.

Het materiaal is lichter en sterker dan staal, en maakt de zware accu overbodig. Een auto met dit materiaal is dan ook 15 procent lichter in gewicht dan een traditionele elektrische auto. Bovendien is de capaciteit van het nanomateriaal zo groot, dat het kan worden gebruikt als energiebron. Op één oplaadbeurt legt deze auto van de toekomst wel 130 kilometer af.

WOORDENBOEK

Supercondensator: Elektrische component waarmee energie in een elektrisch circuit wordt opgeslagen. Duurzamer en effectiever dan de huidige accu’s.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: