Zou je het merken als er eendenkroos in je smoothie zat?

© Shutterstock

Azolla is het voedsel van de toekomst

Duizenden euro’s worden er gestoken in het onderzoek naar azolla. Azolla? Ja, een soort eendenkroos, dat we straks op ons bord hebben liggen.

21 juli 2017 door Andrea Voigt

‘Wat eten we vanavond?’ ‘O, weet ik niet, pasta azolla denk ik.’

Het is geen blauwe Italiaanse kaas en ook geen Latijns-Amerikaans runderworstje. Azolla is een zoetwatervaren, zeg maar een soort eendenkroos dat je op de sloot ziet drijven.

10.000 euro voor azolla

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben 10.000 euro ontvangen om te onderzoeken of azolla kan dienen als voedsel.

Het zou soja bijvoorbeeld kunnen vervangen, waardoor we daar veel minder van hoeven te importeren. En minder import is beter voor het milieu.

Ook de milieu-effecten van het plantje zelf zijn groot. Bij het kweken komt bijvoorbeeld geen stikstof kijken, zoals bij de meeste andere planten, want azolla haalt zijn stikstof gewoon uit de lucht.

Best lekker, die azollaburger

Volgens moleculair bioloog Henriette Schlupmann, die bij het onderzoek betrokken was, produceert azolla drie keer zo veel eiwitten als bijvoorbeeld maïs.

Peter Bijl, Henriette Schlupmann en Thomas Schonewille van de UU, die de 10.000 euro ontvingen voor hun onderzoek, hebben wel eens een azollaburger laten bakken.

‘Die smaakte walnootachtig, best lekker,’ vertelt Peter Bijl.

Maar eerst moet de plant nog worden veredeld.

De vetzuren uit azolla kunnen in de toekomst dienen als brandstof.

Azolla alom

Ook Fons Smolders (Onderzoekcentrum B-WARE) en Monique van Kempen (Afdeling Aquatische Ecologie en Milieubiologie Radboud Universiteit) doen onderzoek naar azolla als groenproduct.

Volgens hun rapport is azolla een van de snelst groeiende planten op aarde, die bovendien in veel omgevingen kan groeien.

De eiwitten uit azolla kunnen niet alleen dienen als grondstof voor voeding, maar ook als lijm. Verder wordt er onderzoek gedaan naar vetzuren uit azolla als biobrandstof.

Het voedsel van de toekomst

Azolla en eendenkroos worden verwerkt door het bedrijf ABC Kroos in Groenlo. Volgens directeur Hans Derksen is eendenkroos het voedsel van de toekomst.

Het is een uitstekend alternatief voor de belangrijkste eiwitbronnen van nu, soja en vis, want je hebt niet te maken met overbevissing en ontbossing.

Voorlopig haalt ABC Kroos de eiwitten uit uienschillen, en zo zet het bedrijf een afvalproduct om in een grondstof.

Het duurt namelijk nog wel even voordat de pasta azolla op ons bord ligt. Niet vanavond dus, maar overmorgen. Ruim gezien.

Eenden weten al eeuwen wat goed voor ze is: eendenkroos, verwant aan azolla.
© Shutterstock