© Impossible Foods

3 producten die je in de toekomst zult eten

Biefstukken zijn slecht voor het milieu, maar in de toekomst kun je ze met een schoon geweten eten. Voedselingenieurs hebben nu een bloedende vegaburger ontwikkeld en een Nederlandse wetenschapper wil goedkoop vlees in een petrischaaltje kweken.

12 juni 2017 door Martin Bernth

Vegaburger vol vegetarisch bloed

© Impossible Fooda

Het Amerikaanse bedrijf Impossible Foods heeft een plantaardige biefstuk ontwikkeld die een van de belangrijkste smaakmakers van echt vlees bevat: bloed.

Heem is het geheime ingrediënt dat de vegaburger zijn vleessmaak en -kleur geeft. Het heemmolecuul bestaat uit een ijzeratoom gebonden aan de kleurstof porfyrine. Het ijzergehalte zorgt voor de smaak van bloed.

Heem zit in het eiwit dat stoffen door het bloed vervoert, hemoglobine, en de onderzoekers hebben een manier gevonden om vegetarische heem uit sojabonen te maken.

Erwten worden vezelige kipreepjes