Tunnel verenigt Istanbul

De constructie kan de krachtigste aardbevingen ter wereld doorstaan

1 september 2009

Het Turkse Istanbul is een verdeelde stad. De Bosporus splitst de stad in een Europees en een Aziatisch deel. Een spoortunnel moet daar nu een snelle, comfortabele verbinding tussen vormen. De tunnel wordt 11,2 km lang en zal uit drie delen bestaan: een geboorde tunnel van 9,8 km, een verzonken tunnel van 1,4 km en een paar korte stukken gegraven tunnel. Een grote technische uitdaging voor de ingenieurs wordt het koppelen van de ronde boortunnel aan de vierkante verzonken tunnel. Volgend jaar moet de opening tussen Europa en Azië klaar zijn; de verbinding wordt in 2010 in gebruik genomen. Treinen zullen met 100 km/uur onder de Bosporus door rijden en 75.000 passagiers per uur vervoeren. Het project kost ca. 2,5 miljard euro. Dat is duur, maar Istanbul ligt dan ook in een aardbevingszone, en de eisen aan beveiliging zijn hoog. Op het diepste punt ligt de verzonken tunnel 56 meter onder water, en dat is een record. De buizen worden zo ver ingegraven dat ze niet in de natte grond van de zeestraat liggen; dit om te voorkomen dat de aarde inklinkt door de schokken en zo de buizen beschadigt. De tunnel krijgt dikke betonwanden en het verzonken deel komt in een diepe geul die stabiliteit geeft.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: