Robo-insect with numbers

Insecten zijn de spionnen van straks

Een spion die eruitziet als een insect is ideaal om achter vijandelijke linies te loeren.

16 april 2012

Insecten komen overal en kunnen onze ogen en oren zijn in gevaarlijke situaties en omgevingen. Dat is het idee achter de cyborginsecten waar onderzoekers van de University of Michigan aan werken in het lab.

De insecten moeten op pad met dunnefilmbatterijen en geïmplanteerde zonnecellen, speciaal ontwikkelde piëzo- en thermo-elektrische elementen, die energie uit de vleugelslag en de warmteontwikkeling van de beestjes halen. Dat moet genoeg stroom opleveren voor camera’s, microfoons, sensoren en bewakingsapparatuur, waar de insecten mee zijn uitgerust.

De volgende uitdaging is de insecten aan te sturen en onder controle te houden. Daarvoor werkt de onderzoeksafdeling van het Amerikaanse leger, Darpa, met een technologie die HI-MEMS (Hybrid Insect Micro Electromechanical System) heet en de tastorganen, spieren en zenuwen van de insecten kan binnendringen en stimuleren.

Volgens de wetenschappers zal een mix van technologieën binnen afzienbare tijd aan te sturen insecten opleveren, die dan misschien rampgebieden kunnen bewaken en afzoeken. In oorlogssituaties kunnen de levende robots op verkenning achter de vijandelijke linies.