Superveerboot vervuilt niet

Twee rederijen hebben een veerboot ontworpen die niet vervuilend is. Het vaartuig wordt voortgedreven door zon, wind, golfenergie en waterstof-brandstofcellen. De zeilen zijn stijf, maar kunnen toch alle kanten op gevouwen worden. Ze zijn van licht composietmateriaal en bevatten zonnecellen. Als het windstil is, kunnen ze neergelegd worden om zonlicht op te vangen. Onder de kiel is de boot voorzien van 12 vinnen die golfenergie gebruiken voor de aandrijving. De twee schroeven worden aangedreven door waterstof-brandstofcellen die alleen waterdamp uitscheiden.

1 september 2009

Twee rederijen hebben een veerboot ontworpen die niet vervuilend is. Het vaartuig wordt voortgedreven door zon, wind, golfenergie en waterstof-brandstofcellen. De zeilen zijn stijf, maar kunnen toch alle kanten op gevouwen worden. Ze zijn van licht composietmateriaal en bevatten zonnecellen. Als het windstil is, kunnen ze neergelegd worden om zonlicht op te vangen. Onder de kiel is de boot voorzien van 12 vinnen die golfenergie gebruiken voor de aandrijving. De twee schroeven worden aangedreven door waterstof-brandstofcellen die alleen waterdamp uitscheiden. De rederijen denken dat de bouw in 2025 kan starten.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: