Robot klarer vasketøjet

Een robot kan de was doen

Zou je ook wel eens willen dat je was vanzelf schoon werd? Nu kan je wens in vervulling gaan. Onderzoekers hebben een robot geprogrammeerd om de was te doen.

4 juni 2015

Robot helpt in het huishouden

Terwijl het wachten is op een robot die een wereld aan gerechten uit de keuken tovert, hebben wetenschappers van de University of California in de VS een robot geprogrammeerd voor een ander huiselijk doel: de was.

PR2, zoals de robot heet, wist al eerder de tafel te dekken, biertjes uit de koelkast te halen en kleren op te vouwen, en nu kan hij dus de was doen.

Voor mensen is dat een eitje, maar voor een robot is het een ingewikkeld proces met diverse onbekende factoren. Zo moet de robot zelf uitvogelen wanneer alle kleding in de mand ligt en wanneer de wasmachine vol zit.

Wordt jouw werk overgenomen door een robot?

Het is een betrekkelijk kleine stap van kleren wassen naar koken, schrijven en metselen. Sommige onderzoekers denken dat robots binnen 20 jaar de helft van alle soorten banen overnemen.

Gaat jouw baan ook verdwijnen? Kom erachter met behulp van onze gids: