Robot loopt op rattenhersencellen

De universiteit van Reading ontwikkelde een robot die door levende hersencellen van een rattenembryo gestuurd wordt. De neuronen blijven in leven in een voedingsoplossing met de lichaamstemperatuur van een rat. De impulsen van deze neuronen worden opgevangen door 60 elektroden, die de robot laten bewegen. De biologische ‘hersenen’ drijven de robot voorwaarts op gemotoriseerde wieltjes. Steeds als hij een voorwerp nadert, registreren zijn sensoren dat. Ze geven een bericht door aan de hersenen en de robot rijdt om het voorwerp heen – zonder enige inmenging van mens of computer. De onderzoekers hopen nu dat de robot plekken leert herkennen waar hij eerder is geweest, en dat hij puur op zijn geheugen gaat navigeren.