Ruimteclub van rijken

Rijken touwtrekken om de ruimte

Vier mannen met heel veel geld en ondernemerszin bestrijden elkaar om de eerste en grootste te worden op het gebied van commerciële ruimtevaart.

26 januari 2016 door Karine Kirkebæk

Vorige week slaagde het commerciële ruimtebedrijf Blue Origin erin een herbruikbare raket, die veel goedkoper is dan de gevaartes die NASA de ruimte in stuurt, na de landing voor een tweede keer te lanceren. Blue Origin is in handen van de zakenman Jeff Bezos, oprichter en directeur van de webwinkel Amazon.com.

Bezos is verwikkeld in een nieuwe, waanzinnige ruimtewedloop met drie andere rijken der aarde: de oprichters van de miljardenbedrijven Tesla, Virgin Music en Microsoft. Ze hebben elk hun eigen project en pompen daar enorme bedragen in. Het doel: goedkope ruimtevaart.

Platenbaas is geobsedeerd door ruimtevaart

Wie Richard Branson zegt, zegt Virgin. De 65-jarige zakenman richtte dit bedrijf, waar onder andere het platenlabel Virgin Records onder valt, in 1970 op.

In 2004 begon Branson de firma Virgin Galactic, het grootste commerciële ruimtevaartbedrijf ter wereld. De missie van Virgin Galactic is toeristen, goederen en satellieten naar de ruimte te brengen met zelf geproduceerde ruimtevaartuigen en lanceeruitrusting.

Het ruimtevaartuig SpaceShipTwo zal door het draagvliegtuig White Knight Two op lanceerhoogte worden gebracht. Het is de bedoeling dat SpaceShipTwo zes ruimtetoeristen en twee piloten meeneemt op een ongelooflijke reis 110 kilometer boven het aardoppervlak.

Een ticket kost op dit moment 250.000 dollar – circa 230.000 euro. De vaartuigen bevinden zich in de testfase en er is nog geen datum vastgesteld voor een reis met passagiers.

Jonge uitvinder wil de ruimte in

In 2002 richtte de slechts 31-jarige Elon Musk het bedrijf SpaceX op – een jaar voordat hij de firma Tesla begon, die elektrische auto's en accu's produceert.

SpaceX wil de prijs van ruimtevaart verlagen door de eerste trap van draagraketten opnieuw te gebruiken, en nieuwe technologieën uitvinden waardoor mensen zich op andere planeten kunnen vestigen.

In 2008 sloot NASA een contract met SpaceX om goederen naar het internationale ruimtestation ISS te brengen tegen een betaling van 1,6 miljard dollar.

Het bedrijf heeft nu drie ruimtevaartuigen en ruim 3000 medewerkers. De prijs van de Falcon 9-raket is vastgesteld op 61,2 million dollar – circa 56 miljoen euro – hoewel de resultaten van de testlandingen wisselend zijn. De grote uitdaging voor SpaceX op dit moment is de raket te laten landen zodat hij weer opnieuw kan worden gelanceerd. Want op dat vlak is het meeste geld te besparen en dus te verdienen.

Boekenwurm is oudste lid van de club

De man achter Amazon.com, Jeff Bezos, droomt er net als Elon Musk van toeristen voor relatief weinig geld naar de ruimte te brengen. Daarom startte hij al in 2000 zijn ruimtebedrijf Blue Origin.

Blue Origin ontwikkelde de raket New Shepard, die plaats biedt aan zes personen. Hij moet ruimtetoeristen naar 100 kilometer hoogte brengen, waar ze naast het fenomenale uitzicht ook gewichtloosheid zullen kunnen ervaren.

In november landde de New Shepard weer veilig na een vlucht door de ruimte, en vorige week deed hij dat nog een keer om de herbruikbaarheid te demonstreren.

Op de video zie je de laatste twee geslaagde lanceringen en landingen van Blue Origin.

Computernerd speelt ook mee

Paul Allen, die met Bill Gates medeoprichter was van het grote softwarebedrijf Microsoft, heeft samen met Burt Ruthan, de man achter het ruimtevaartbedrijf Scaled Composites, de firma Stratolaunch Systems gegrondvest.

Stratolaunch Systems heeft een gigantisch vliegtuig ontwikkeld, dat goedkoop raketten moet lanceren. Het is het grootste vliegtuig ter wereld met een spanwijdte van 117 meter en zes motoren, die zijn opgebouwd uit onderdelen van twee Boeing 747's. Het toestel brengt vliegtuigen en raketten tot circa 9000 meter hoogte, vanwaar de raket zijn reis in de ruimte voortzet.

Deze techniek kost veel minder brandstof dan een lancering vanaf de aarde.

Foto's: Creative Commons en Blue Origin

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: