Plant zit vol met plastic

Geleerden maken plastic en brandstof uit suikers in plaats van olie

1 september 2009

Plastic en brandstof groeien aan de boom. Onderzoekers van het Pacific Northwest National Laboratory in de VS bedachten een nieuwe, effectieve methode om gewone plantaardige suikers om te zetten in chemische bouwstenen, die ze kunnen verwerken tot plastic of brandstof, en die olie als grondstof dus vervangen. De methode gebruikt de meest algemene suiker in de natuur, glucose, om hydroxymethylfurfural (HMF) te vervaardigen. Deze stof levert de bouwstenen bij de productie van polyester en andere kunststoffen, of wordt omgezet in dimethylfuran (DMF), dat zo in de tank kan. Er zijn al effectieve methoden ontwikkeld om glucose te halen uit cellulose: de centrale bouwsteen van plantaardig materiaal zoals stelen, bomen en gras, die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn. Door cellulose om te zetten in glucose en verder in plastic of biobrandstof worden ook de restproducten van de land- en bosbouw gebruikt, zoals stro en houtspaanders. De huidige manier om glucose om te zetten in HMF is vervuilend, maar de nieuwe methode zet glucose om in vrijwel schone HMF, waardoor deze technologie ook interessant wordt voor de industrie.