Microscopie, zeekomkommer

Microscopisch gezichtsbedrog

De wereld ziet er anders uit van heel dichtbij. Zie jij bijvoorbeeld het verschil tussen klittenband en een brandnetel? Probeer het maar met onze microscopische fotogalerij. Klik op de afbeelding voor een volledig-schermweergave.

4 maart 2016 door Stine Overbye & Rikke Jeppesen

Vloeistoffen, trilharen en cellen krijgen felle kleuren en fantastische vormen als je ze van heel dichtbij bekijkt.

Met geavanceerde microscopen en technieken ziet de wereld er heel anders uit.

Microscopen brengen alles in beeld

De nieuwste elektronenmicroscopen maken de giftige brandharen van brandnetels en de chemische verdedigingsmechanismen van killercellen duidelijk zichtbaar.

Elektronenmicroscopen maken gebruik van een bundel elektronen met een veel kortere golflengte dan licht. Daardoor hebben ze een veel hogere resolutie dan gewone microscopen. Deze elektronenbundel wordt in een bepaald patroon teruggekaatst, of gaat door het voorwerp heen en wordt aan de andere kant weer opgevangen.

De lenzen bestaan uit magneten die de elektronenbundel op het voorwerp 'richten'. Een elektronenmicroscoop kan voorwerpen miljoenen keren vergroten.

Er zijn twee soorten elektronenmicroscopen: de transmissie-elektronenmicroscoop (transmission electron microscope, TEM) en de rasterelektronenmicroscoop (scanning electron microscope, SEM).