CERN LHC

Hier wordt het heelal verklaard

De Large Hadron Collider of LHC is een enorme deeltjesversneller die het bestaan van de kleinste bouwstenen van atomen moet bewijzen – om zo het raadsel van het universum op te lossen.

7 juli 2015 door Babak Arvanaghi

Het onderzoekscentrum CERN in Zwitserland is het mekka van de deeltjesfysica. Hier werken een paar van de knapste koppen op het gebied van de natuurkunde samen om erachter te komen hoe het heelal in elkaar zit.

Op zoek naar elementaire deeltjes

De natuurkundigen zoeken naar de elementaire deeltjes waaruit alle atomaire materie bestaat. Dat doen ze met behulp van de grootste deeltjesversneller ter wereld: de Large Hadron Collider of LHC.

De versneller laat protonen op elkaar botsen met snelheden van bijna die van het licht. Als ze elkaar raken, ontstaan er deeltjes die onder normale omstandigheden niet voorkomen.

LHC moet alles bewijzen

Het onderzoek in CERN heeft onder andere bijgedragen aan het bewijs voor het standaardmodel, de theorie die alle atomaire materie in het universum beschrijft. In 2012 werd het Higgs-deeltje bijvoorbeeld met 99,99 procent waarschijnlijkheid gereproduceerd in de LHC.

Het volgende doel van de natuurkundigen die met de LHC werken, is de zwaartekracht te verenigen met het standaardmodel. Daarvoor doen ze een reeks experimenten die het bestaan van tweelingdeeltjes moeten aantonen.

Stroom en magneten zetten het gas erop

De LHC bevindt zich 100 meter onder de grond en ligt met zijn omtrek van 27 kilometer zowel in Zwitserland als in Frankrijk. Met behulp van stroom en magneten worden protonen versnelt tot duizelingwekkende snelheden.

In de video hierboven kun je zien hoe dat in zijn werk gaat.

Lees meer over kwantummechanica