VR smaak top

Nu kun je proeven en kauwen in virtual reality

Met elektroden in je gezicht kun je op een taaie biefstuk kauwen, en dankzij temperatuurschommelingen proef je een zoete winegum. Nieuwe uitvindingen geven virtual reality een geheel nieuwe dimensie.

24 november 2016 door Karine Kirkebæk

Je stapt een restaurant binnen en ziet een goudbruin gebraden kalkoen op een tafel links van je.

Tot nu toe kon je in de wereld van virtual reality alleen naar lekkernijen kijken, maar vanaf nu kun je je tanden erin zetten en het voedsel proeven.

Temperaturen smaken zoet

Wetenschappers van de National University of Singapore zijn er namelijk in geslaagd om een techniek te ontwikkelen waarmee je in VR kunt proeven. Met behulp van thermische simulatie kunnen verschillende smaken geïmiteerd worden.

De gebruiker zet het puntje van zijn of haar tong op een thermo-elektrisch apparaat, dat snel heet of koud kan worden. Dat houdt warmtegevoelige neuronen in de tong, waarmee je proeft, voor de gek.

De helft van de proefpersonen kon proeven met het kleine apparaat. Sommigen proefden een kruidige smaak bij 35 °C en een muntsmaak bij 18 °C.

Elektriciteit imiteert taaie biefstuk

Een ander team wetenschappers, van de universiteit van Tokio, heeft een systeem ontwikkeld dat je hersenen doet geloven dat je op verschillende soorten voedsel kauwt met behulp van elektroden op een spier in je kaak.

Hier zie je hoe elektriciteit de kaak stimuleert.

De onderzoekers ontdekten dat een hogere frequentie van stroom van de elektroden het gevoel geeft dat je op iets hards kauwt. Lange elektrische pulsen simuleren iets taais.

Goed nieuws als je een allergie hebt

Beide onderzoeksteams willen mensen helpen die zich aan een dieet moeten houden of gezondheidsproblemen als zwakke kaken of allergieën hebben.

De nieuwe technieken kunnen bijvoorbeeld mensen met een allergie helpen een gezonde eetlust te ontwikkelen, ondanks hun beperking.