© SNØHETTA/KYSTVERKET & SHUTTERSTOCK

Noorwegen gaat de eerste scheepstunnel ooit bouwen

In 2019 beginnen de Noren aan een enorme scheepstunnel dwars door het gebergte aan de kust. Zo kan het scheepsverkeer stormen en gevaarlijk vaarwater omzeilen.

10 december 2017

Ponten en containerschepen kunnen na 2023 in Noorwegen door 1700 meter gebergte varen. Na jaren van voorbereidingen heeft de Noorse regering plannen ontvouwd voor de bouw van de eerste scheepstunnel ter wereld: door het schiereiland Stad, zo’n 175 kilometer ten noorden van Bergen.

Daarmee wordt de tocht langs de Noorse kust veiliger voor het scheepsverkeer. Als de tunnel klaar is, hoeven de schepen niet meer door de gevaarlijke wateren rond het schiereiland te sturen. Ruim twee maanden per jaar waait er een krachtige wind, en de zeestromen en golven maken de omstandigheden zeer onvoorspelbaar. Alleen al de afgelopen 70 jaar zijn er 34 mensen in het vaarwater verdronken.

De nieuwe, veilige sluiproute door het gebergte is geschikt voor zowel commercieel scheepsverkeer als privéboten.

Mis nooit meer het belangrijkste wetenschappelijke nieuws – ontvang de NIEUWSBRIEF van Wetenschap in Beeld rechtstreeks in je mailbox

Gesteente wordt opgeblazen

Met boormachines en dynamiet wordt circa 8 miljoen ton gesteente opgeblazen om de nieuwe tunnel te verwezenlijken. Ook diverse pakhuizen en vier appartementencomplexen moeten plaatsmaken voor de bouw.

Tunnel in cijfers

  • Lengte: 1700 meter

  • Hoogte van bodem tot plafond: 49 meter

  • Breedte tussen de wanden: 36 meter

  • Maximale breedte van schepen: 26 meter

  • Kosten: Tegen de 300 miljoen euro

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: