Sæd robot

Motor geeft lui zaad een zetje

Onderzoekers hebben een nieuwe techniek ontwikkeld die mannen met een slechte zaadkwaliteit kan helpen. De techniek helpt lui zaad zijn doel te bereiken.

19 januari 2016 door Karine Kirkebæk

Een team Duitse onderzoekers van het Leibniz Institute for Solid State and Materials Research in Dresden (IFW Dresden) komt ongewenst kinderloze stellen te hulp met een nieuwe uitvinding. De onderzoekers hebben een 'spermarobot' ontwikkeld van slechts 50 micrometer lang, die langzame zaadcellen moet helpen om een rijpe eicel te bereiken.

Volgens het team kan de spermarobot een uitkomst zijn voor onvruchtbare mannen.

Spiraal geeft zaad een zetje

De spermarobot heeft de vorm van een helix, de spiraalstructuur die DNA-strengen bijvoorbeeld ook hebben.

Helixstructuur. Foto: Wikimedia

De spermarobot wikkelt zich om de staart van een spermacel als een soort buitenboordmotor. Zo geeft hij de langzame zaadcel snelheid met behulp van een magnetisch veld dat wordt aangestuurd door de onderzoekers.

Als de luie zaadcel met zijn hulpmotortje de eicel van de vrouw heeft bereikt, laat de robot de zaadcel los.

Getest op stierensperma

De technologie is tot nog toe alleen getest in een petrischaal op het sperma van stieren, maar de resultaten zijn veelbelovend.

Als de onderzoekers de technologie kunnen overbrengen op mensen, vormt dit een veel goedkoper en effectiever alternatief voor kunstmatige inseminatie en in-vitrofertilisatie (bevruchting buiten het lichaam).

De onderzoekers van IFW Dresden verklaren in hun rapport, dat onlangs is gepubliceerd in het tijdschrift Nano Letters, dat de methode met de spiraalvormige robotjes bijzonder geschikt is om eicellen op een controleerbare, onschadelijke manier te bevruchten.

De volgende stap

Als volgende stap wil het onderzoeksteam de stuurbaarheid van de spermarobot verbeteren en onderzoeken of het buitenboordmotortje niet te veel vergt van het immuunsysteem.