SGN7

Samsung-telefoon ontploft door accu

Vanwege het risico op ontploffing en brand heeft de Zuid-Koreaanse technologiegigant 2,5 miljoen telefoons van het model Samsung Galaxy Note 7 teruggeroepen. De gevaarlijke fout zit waarschijnlijk in de lithiumionaccu.

13 september 2016 door Babak Arvanaghi

Samsung heeft 2,5 miljoen telefoons teruggehaald in een zeer pijnlijke terugroepactie.

De grootste smartphone van de Zuid-Koreaanse technologiegigant, de Samsung Galaxy Note 7, kan namelijk ontploffen.

Om die reden hebben diverse vliegtuigmaatschappijen de Galaxy Note 7 aan boord van hun vliegtuigen verboden.

Fout zit in de accu

Samsung laat weten dat een fout in de accu schuld is aan de ontploffingen en heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld naar de onderliggende oorzaak.

Net als alle andere smartphones heeft de Galaxy Note 7 een lithiumionaccu. Lithiumatomen in zo'n batterij verliezen een elektron en worden lithiumionen. Deze ionen gaan vervolgens van min (anode) naar plus (kathoden) door een zogeheten elektrolyt (een vloeistof in de accu).

De elektronen willen dezelfde weg afleggen, maar worden tegengehouden door de elektrolyt. Zij moeten naar de kathode reizen via bijvoorbeeld een smartphone, die daarmee elektriciteit krijgt.

Kokende vloeistof ontvlamt

De explosies worden waarschijnlijk veroorzaakt doordat de 'route' tussen de anode en de kathode gaandeweg korter wordt door inferieure materialen die snel eroderen.

Dat betekent dat de elektronen wanneer de telefoon wordt opgeladen sneller naar hun bestemming reizen, waardoor de elektrolyt oververhit raakt en gaat koken.

Door die chemische reactie ontploft de telefoon, terwijl de elektrolyt zo heet wordt dat hij ontvlamt.

Tot op heden is dat bij slechts 35 telefoons gebeurd, maar dat was voldoende om alle Galaxy Note 7-toestellen terug te halen.