DNA muziekvideo

Microsoft slaat videoclip op DNA-streng op

In de toekomst kunnen we bijvoorbeeld foto's, documenten en e-boeken opslaan op DNA-strengen. Microsoft is er nu al in geslaagd om 200 MB aan gegevens op kunstmatig DNA op te slaan.

14 juli 2016 door Karine Kirkebæk

USB-sticks en harde schijven zijn verleden tijd. In de toekomst kun je je vakantiefoto's en werkdocumenten opslaan op een DNA-streng.

Dat klinkt misschien raar, maar deze techniek heeft een aantal voordelen waar gewone hardware niet tegenop kan.

20 keer zo veel data

In april kocht de onderzoekstak van Microsoft, Microsoft Research, 11.000 kunstmatige DNA-moleculen van het bedrijf Twist Biosciences. Dat schrijft ScienceAlert.

En vorige week kondigde de ICT-reus aan dat het een record gevestigd heeft: het opslaan van 200 megabyte op een kunstmatige DNA-streng.

Dat zijn 20 keer zo veel gegevens als het oude record.

De onderzoekers van Microsoft wisten op een DNA-streng van de aangeschafte moleculen onder meer de videoclip van het nummer This Too Shall Pass van de band OK GO op te slaan.

De voordelen van DNA

Het lijkt wat vreemd om gegevens op organisch materiaal op te slaan. Maar in tegenstelling tot harde schijven, Blue-ray-disks en vrijwel alle andere huidige opslagtechnieken, blijft DNA 1000 tot 10.000 jaar intact en uitleesbaar.

Naast de videoclip wisten de wetenschappers ook andere dingen op te slaan op de DNA-streng.

200 MB lijkt kinderspel – op een gewone iPhone kun je al 16.000 MB kwijt. Maar DNA kan de perfecte vorm van gegevensopslag worden, omdat het zo lang bewaard blijft – met name de kunstmatige variant.

De onderzoekers hebben bewust boeken en een videoclip opgeslagen om te laten zien dat we met behulp van DNA onze cultuur duizenden jaren kunnen bewaren.