Kun je met lenzen in het donker kijken?

Er bestaan kijkers en camera’s waarmee je in het donker kunt kijken. Maar klopt het ook dat er contactlenzen bestaan die het zicht in het donker verbeteren?

Sommige bedrijven beweren dat ze speciale gekleurde contactlenzen hebben ontwikkeld waarmee je zelfs ’s nachts in het donker goed kunt zien. Maar de documentatie daarover ontbreekt, dus voorlopig kunnen we het als ‘wishful thinking’ beschouwen. Het punt is dat er ’s nachts zo weinig licht is. Een contactlens verandert daar niets aan, maar de techniek die in nachtkijkers en camera’s voor nachtgebruik wordt toegepast, wel. Deze techniek maakt gebruik van het weinige licht dat ’s nachts aanwezig is. Licht bestaat uit fotonen, die door een fotokathode in elektronen worden omgezet. Bij een groot spanningsverschil gaan de elektronen door een dunne plaat heen, waarbij duizenden elektronen vrijkomen als ze door een enkele elektron geraakt worden. Als deze stroom aan elektronen vervolgens een scherm raakt dat is bedekt met een dunne laag fosfor, geeft het scherm fotonen door. Zij vormen uiteindelijk het zichtbare beeld. Door het fosfor is het beeld groen van kleur. Samengevat kun je zeggen dat een nachtkijker het aanwezige licht versterkt. De vele processen vereisen wel wat energie en daarom kan de apparatuur niet al te klein zijn. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat de apparatuur ooit zo klein wordt als een lens.