La Palma

Onkraakbare codes in 2016 de lucht in

Chinese onderzoekers gaan een satelliet lanceren die de kwantumcodes van de toekomst kan doorgeven.

25 juni 2013 door Rolf Haugaard Nielsen

Berichten in geheime codetaal spelen een grote rol in de geschiedenis, van Caesars strategie tot en met de Tweede Wereldoorlog en het WK voetbal van 2010.

Maar voor elke code die ooit is verzonnen, hebben hackers wel weer een soort sleutel bedacht om de code te kraken en de geheime boodschap te lezen. Nu zijn Chinese onderzoekers bezig met een codesysteem dat vermoedelijk niet te kraken is.

Zolang er nog geen hyperintelligente kwantumcomputers zijn, is het volgens de deskundigen toch gewoon een kwestie van tijd of zelfs de beste verdedigingswerken vallen om.

Kwantumcodes zijn niet af te lezen

Het codesysteem van de toekomst heet kwantumversleuteling, en het is gebaseerd op natuurkundewetten in plaats van wiskundige algoritmes.

Het uitgangspunt is de tak van de natuurkunde die we de kwantummechanica noemen. Die houdt zich bezig met bestanddelen die kleiner zijn dan atomen, en maken het mogelijk codes te creëren die niet af te lezen zijn, want het aflezen zelf verandert de code.

De codes worden 'geschreven' met fotonen, waarvan de trilrichting bepaalt hoe je ze moet aflezen. Als een hacker probeert die fotonen te meten, zal hij onherroepelijk de trilrichting veranderen, waardoor de code onbruikbaar wordt.

Satelliet is de volgende stap

Tot dusver is het gebruik van kwantumcodes beperkt tot het glasvezelnet, en de codes kunnen hooguit 100 kilometer afleggen.

Als we de kwantumcodes willen kunnen gebruiken voor legercommunicatie en wereldwijde geldtransacties, dan moeten ze niet worden beperkt door kabels.

In 2016 moet een Chinese satelliet dan ook de weg vrijmaken voor kwantumversleutelde codes die de wereld rond gaan. Als dat lukt, zullen de cryptologen eindelijk hun tweeduizend jaar oude strijd tegen vijandelijke pottenkijkers kunnen winnen.

Lees meer over de Chinese proef, kwantumcodes en hun werking in het nieuwste nummer van Wetenschap in Beeld..