Kwantumteleportatie

Informatie drie meter geteleporteerd

Bij een proef is informatie drie meter geteleporteerd. Kwantumteleportatie kan sneller gaan dan het licht en kan de weg vrijmaken voor nieuwe supercomputers.

26 september 2014

Onderzoekers van de TU Delft hebben een doorbraak binnen de kwantumteleportatie teweeggebracht. Ze hebben informatie geteleporteerd van één kwantumbit naar een andere over drie meter afstand.

Nieuwe ontwikkeling binnen de kwantumteleportatie

Telkens als het experiment werd overgedaan, werd 100 procent van de geteleporteerde data hersteld. Dit is een nieuwe fase in het onderzoek naar kwantumteleportatie, waarbij snelheden hoger dan die van het licht mogelijk zijn.

Deze teleportatie bestaat dankzij een verschijnsel in de kwantummechanica dat verstrengeling wordt genoemd: twee deeltjes op een willekeurige afstand van elkaar kunnen elkaar in theorie beïnvloeden alsof ze met elkaar verbonden zijn.

Albert Einstein twijfelde aan kwantumteleportatie

Volgens Albert Einstein zou kwantumteleportatie in het lab niet echt mogelijk zijn, wat het resultaat nog spectaculairder maakt.

De onderzoekers hopen nu supersnelle kwantumcomputers te kunnen bouwen die met behulp van atomen rekenen en sneller zijn dan de bestaande supercomputers.

Zo werkt kwantumteleportatie

Dankzij zogeheten kwantumverstrengeling kan informatie geteleporteerd worden.

1: Een kwantumbit zit in een diamant en draait rond met een stikstofatoom. In het atoom wordt informatie opgeslagen die de spin of draai van de kwantumbit beïnvloedt. De informatie wordt over drie meter naar een andere bit geteleporteerd.

2: De kwantumbit is via laserlicht ‘verstrengeld’ met een andere kwantumbit. Veranderingen in de toestand van de ene bit beïnvloeden nu de andere. Dankzij dit merkwaardige verschijnsel is teleportatie van eenvoudige informatie mogelijk.

3: Als de toestand van de ene kwantumbit verandert, wordt de informatie razendsnel overgedragen op de andere bit. Op het moment dat dat gebeurt, worden de gegevens in de ene diamant gewist en verschijnen ze in de andere.

Woordenboek

Kwantumbit Gewone computers rekenen met bits, die de waarde 0 of 1 kunnen hebben. Bij een kwantumcomputer wordt de informatie in kwantumbits opgeslagen, die tegelijk 0 en 1 kunnen zijn. Zo worden zeer hoge snelheden mogelijk.