Toshiba methanol battery

Fout: Batterij gaat niet lang mee

15 november 2011

Betere batterijduur met nanotechnologie

De vele stroomvretende componenten en vooral het grote scherm van smartphones maken de batterijduur kort. Er is een nieuwe batterijtechnologie nodig, zodat je niet bang meer hoeft te zijn dat je batterij alweer leeg is.

Er zijn grenzen aan de effectiviteit van gewone chemische batterijen, dus er zijn vernieuwingen nodig. Goede ideeën zijn er volop. Zo experimenteert Toshiba met kleinere brandstofcellen, waarmee je mobiel op alcohol draait.

Er wordt ook veel verwacht van de zogeheten supercondensatoren. Die slaan de energie niet chemisch op, zoals bij gewone batterijen, maar zorgen ervoor dat elektrische ladingen zich op het oppervlak van materialen ophopen als een soort statische elektriciteit.

Er zijn dus stoffen nodig met een groot oppervlak die geladen deeltjes aantrekken, maar ze ook snel weer kunnen loslaten als er elektriciteit nodig is. Koolstof in allerlei exotische varianten gooit hoge ogen. Er zijn al proeven gedaan met nanobuisjes van koolstof en grafeen, en de resultaten zijn veelbelovend.

Supercondensatoren laden binnen een paar seconden op, dus je toestel hoeft niet urenlang in het stopcontact. Ze gaan ook langer mee dan batterijen.

Misschien zijn er in de toekomst wel helemaal geen batterijen meer nodig. De energie zou geleverd kunnen worden door onze bewegingen of de elektromagnetische straling in de lucht.

Condensatoren worden superbatterijen

In een condensator wordt de energie in een elektrisch veld opgeslagen. Als de condensator oplaadt, krijgt een van de elektroden een positieve lading, en de andere een negatieve. In een supercondensator kunnen elektroden een extra grote lading opslaan.

Met nanotechnologie kunnen materialen gemaakt worden met een zeer groot oppervlak in verhouding tot de grootte, bijvoorbeeld koolstofbuisjes of grafeen. De energiedichtheid is ook zeer hoog.