Europees netwerk gaat zeeën bewaken

Twaalf onderzeese observatoria dag en nacht actief

1 september 2009

ESONET, het European Sea Floor Observatory Network, is de naam van een Europees netwerk van dataverzamel-stations dat op de zeebodem gebouwd gaat worden. Met het netwerk, dat onder leiding staat van Franse wetenschappers, kunnen onderzoekers over de hele wereld de zeeën en zeebodem in Europa bewaken. ESONET krijgt 12 observatoria die onder meer gebouwd worden in de Noordelijke IJszee, de Middellandse Zee, de Atlantische Oceaan en de Zwarte Zee. De meetstations staan allemaal via diepzeekabels, die de vele instrumenten van stroom voorzien, in verbinding met het vasteland. Ook zorgen de kabels ervoor dat de meetgegevens, zodra ze binnenkomen van de observatoria, direct op internet geplaatst worden, zodat de onderzoekers continu beschikken over recente meetgegevens en resultaten. Het is de bedoeling dat de onderzoekers de instrumenten op afstand kunnen bedienen, dus de camera’s kunnen laten draaien en de frequentie waarmee monsters genomen worden, zelf kunnen instellen. De instrumenten gaan onder meer de watertemperatuur en de richting en kracht van de zeestroming meten, registreren welke zeebacteriën er voorkomen en DNA-analyses uitvoeren. Naast de stationaire meetinstrumenten komt er een vloot van zelfsturende onderzeeërs en vaartuigen die de zeebodem rond de observatoria gaan bestuderen. Kleine boorplatforms gaan er boorproeven doen en sedimenten uit de bodem halen. De onderzoekers hopen dat het gigantische netwerk van onderzeese observatoria in 2011 in werking zal treden en ze verwachten een continue flow van zeer nauwkeurige informatie. Nu moeten oceanografen het doen met de informatie die ze sporadisch van expeditieschepen krijgen. De totaalprijs van het netwerk bedraagt 130-220 miljoen euro. De observatoria zullen tot op 4000 meter diep geplaatst worden, en duurzame glasvezelkabels van in totaal zo’n 5000 kilometer lengte zullen de meetstations met het vasteland verbinden.