Tis strøm teaser

Laad je mobiel op met urine

Met een beetje hulp van microben kan urine stroom opwekken voor je telefoon.

10 maart 2015 door Anne Lykke

Urine wekt stroom op

Engelse onderzoekers van onder andere het Bristol Robotics Laboratory hebben een manier bedacht om mobiele telefoons op te laden met energie uit urine.

Het proces verloopt in biologische brandstofcellen, waarin bacteriën urine afbreken en elektronen genereren die elektriciteit produceren.

Door vier brandstofcellen te combineren, wisten de onderzoekers uit Bristol lang genoeg een spanning van 642 mV op te wekken om een mobiel te kunnen opladen.

Stroom en drinkwater uit urine

In het Craig Venter Institute in de VS bouwen onderzoekers een apparaat ter grootte van een wasmachine, dat rioolwater omzet in stroom en water.

De machine breekt het organische materiaal heel effectief af. Op dit moment kunnen de onderzoekers 97 procent van het biologische materiaal uit het water zuiveren. Het streven is echter 99,99 procent, zodat het water drinkbaar wordt. De wasmachine kan dus afvalwater omzetten in drinkwater.

Niet alleen urine brengt stroom in het stopcontact

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar het produceren van stroom uit afval, en het potentieel is enorm. Lees meer over manieren om groene stroom op te wekken uit afval.

URINE WORDT STROOM

Onderzoekers van het Bristol Robotics Laboratory willen nu brandstofcellen inbouwen in een urinoir, zodat de urine rechtstreeks kan worden gewonnen. Dit is het prototype van de urinoir.