Solar Impulse 2 skal flyve Jorden rundt på solenergi

Solar Impulse 2 vliegt rond de wereld op zonne-energie

De Solar Impulse 2 is een zonnevliegtuig, dat volgens plan in maart 2015 zal opstijgen vanuit Abu Dhabi. Het kleine vliegtuig moet een nieuw record vestigen: rond de wereld vliegen op energie van de zon.

26 november 2014 door Anne Lykke

Wat is de Solar Impulse 2?

De Solar Impulse 2 is een eenpersoonsvliegtuigje dat puur en alleen op zonne-energie rond de wereld moet gaan vliegen. Het doel van de vlucht is de mogelijkheden van zonne-energie voor de luchtvaart onder de aandacht te brengen.

Volgens plan zal het zonnevliegtuigje in maart 2015 vanuit Abu Dhabi vertrekken en in totaal 25 dagen in de lucht zijn.

Onderweg zijn er circa 10 stops gepland op verschillende continenten. Hier wordt het vliegtuig gecontroleerd op gebreken, lossen de piloten elkaar af en worden de rantsoenen aangevuld.

Wat is er zo bijzonder aan de Solar Impulse 2?

Het vliegtuig weegt niet meer dan een bestelbusje. De ontwerpers hebben dan ook creatief moeten denken om het toestel zo licht mogelijk te maken.

De romp en vleugels van de Solar Impulse 2 bestaan uit koolstofvezel. Daarnaast zijn de zonnecellen flinterdun en buigzaam, en wordt al het eten en drinken van de piloot voor vertrek gerantsoeneerd en gewogen.

Dankzij het lage gewicht kunnen de motoren het vliegtuig met alleen zonne-energie in de lucht houden.

Hoe is de Solar Impulse 2 gebouwd?

De ingenieurs hebben de constructie van het vliegtuig voorafgaand aan de bouw getest in een 3D-programma.

Met de 3D-modellen werden alle mogelijke krachten op elk schroefje en moertje tijdens de vlucht berekend.

Ook berekenden de ingenieurs het gewicht, de spanwijdte en het energieverbruik. Ze kwamen erop uit dat een spanwijdte van 72 meter de Solar Impulse 2 de perfecte verhouding gaf tussen de vleugellengte en de romp. Daardoor heeft het zonnevliegtuig een grotere spanwijdte dan een Boeing 747.

Hoe kan de Solar Impulse 2 vliegen op zonne-energie?

De Solar Impulse 2 is bedekt met wel 17.000 zonnecellen, die zich op de vleugels bevinden.

De energie van de zon wordt omgezet in elektriciteit, die de motoren aandrijft. De overtollige energie wordt opgeslagen in 280 lithium-ion-accu's, zodat de motor zowel overdag als 's nachts kan draaien.

De Solar Impulse 2 gebruikt geen druppel vloeibare brandstof. Ter vergelijking: een passagiersvliegtuig zoals een Boeing 747 gebruikt circa vier liter vloeibare brandstof per seconde. Als de luchtvaart overgaat op zonnevliegtuigen, wordt het milieu dus stukken minder belast door broeikasgassen van de verbranding van fossiele brandstoffen.

Wie gaat de Solar Impulse 2 besturen?

Solar Impulse 2 gaat de reis rond de wereld ondernemen met de twee Zwitserse piloten Bertrand Piccard en André Borschberg aan de stuurknuppel. De piloten zullen beurtelings plaatsnemen in de kleine cockpit van 3,8 kubieke meter.

De ene piloot van de Solar Impulse 2, Bertrand Piccard, is de derde generatie van een familie van avonturiers. Zijn vader Jacques Piccard daalde in zijn onderzeeboot Trieste 10.916 meter af in de diepste oceaantrog ter wereld, de Marianentrog. Het record is nog steeds niet verbroken.

Bertrands opa, August Piccard, vloog als eerste met een ballon naar de bovenste laag van de dampkring, de stratosfeer.

Zelf houdt Bertrand Piccard het wereldrecord voor de snelste reis om de aarde in een luchtballon. 20 dagen deed hij erover. En nu wil hij in de Solar Impulse 2 een nieuw wereldrecord vestigen.

Het kleine eenpersoonsvliegtuig is al succesvol de VS overgestoken, en de verwachtingen voor de reis om de wereld zijn enorm.

Kunnen gewone vliegtuigen net als de Solar Impulse 2 op zonne-energie vliegen?

Zelfs als de Solar Ipulse 2 de reis rond de wereld volbrengt, zal het nog lang duren voordat er zonnevliegtuigen voor passagiersvluchten zijn.

De Solar Impulse 2 heeft een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur en doet er vijf à zes dagen over om de Stille Oceaan over te steken.

Bovendien heeft het toestel maar voor één persoon plek. Door de zon aangedreven vliegtuigen moeten dus eerst sneller en groter worden voor ze geschikt zijn voor commercieel gebruik.

SOLAR IMPULSE 2

? MAXIMUMSNELHEID: 140 km/h

? SPANWIJDTE: 72 m

? MATERIAAL: Koolstofvezel

? GEWICHT: 2300 kg

? ENERGIEBRON: 17.000 zonnecellen

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: