Killer drone

Drone voert oorlog tegen killerwesp

Met een op afstand bestuurbare drone kunnen de onderzoekers de wespen op veilige afstand bestrijden.

21 mei 2014 door Erik Wied

Lees meer over de wetenschappelijke strijd tegen de killerwesp in Wetenschap in Beeld 7/2014.

Killerwesp verspreidt zich razendsnel

De honingbij in Frankrijk staat zwaar onder druk. Hij wordt belaagd door de hoornaar, een killerwesp die uit Azië is komen overwaaien.

De hoornaars hebben zich flink voortgeplant, en over een paar jaar kunnen we ze in grote delen van Europa verwachten, waar ze de bijen bedreigen en dus ook het bestuiven van gewassen in gevaar brengen. Maar nu hebben onderzoekers een effectief wapen ontwikkeld dat de hoornaar vernietigt, zonder dat de ongediertebestrijders zelf in de gevarenzone komen.

Drone maakt killerwesp onschadelijk

De drone The Joker wordt op afstand vanaf de grond bestuurd en kan met behulp van een camera bij moeilijk bereikbare nesten in de toppen van de bomen komen. Als het nest eenmaal is gelokaliseerd, steekt de drone een lange buis in het nest, waarmee hij een gifspray naar binnen spuit.

Lees meer: Bekijk het overzicht van alle artikelen over drones.

Bekijk fragment van de drone

De drone wordt sinds 2010 ontwikkeld door het onderzoeksinitiatief Wadudu. Op de video zie je een proefvlucht, waarbij wordt getest hoe de drone in de lucht reageert. Het is een uitdaging om de gifbuis zo nauwkeurig aan te sturen dat hij het wespennest niet mist maar er recht in gaat.

Sinds de video is opgenomen is de drone nog verder verfijnd, en waarschijnlijk wordt hij in 2014 in massaproductie genomen.