Drinkwater laat sporen achter in haren

Je identiteit zit in je haar. En dan hebben we het niet over de kapper, maar over het water dat je drinkt; dat laat in je haar een chemische vingerafdruk achter, die onthult waar je vandaan komt. James Ehleringer van de universiteit in Utah toonde met haren uit kapperszaken in 65 steden in de VS aan dat de isotopenverdeling van zuurstof en waterstof in water de geografische oorsprong van het haar tot 85% nauwkeurig bepaalt. Waterstof en zuurstof uit drinkwater worden in de eiwitten in het haar ingebed, en omdat de isotopenverdeling in water overal anders is, zie je dit terug in haren. Dit komt door de grote geografische verschillen in Noord-Amerika en doordat regenwater met de zwaarste isotopen het eerst uit de hemel valt. De methode is al door de politie ingezet bij de identificatie van het lijk van een onbekende vrouw die in 2000 werd gevonden. Een paar haren waren voldoende om aan te tonen in welk gebied ze was geweest vlak voordat ze werd vermoord.