CERN Large Hadron Collider

Dit heeft het wetenschapsjaar 2015 in petto

Wetenschap in Beeld luidt het nieuwe wetenschapsjaar in. Dit wordt volgens ons het grootste wetenschapsnieuws van 2015.

6 januari 2015 door Malene Breusch Hansen

De vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften Nature en Science hebben hun kristallen bol opgepoetst en de belangrijkste focuspunten voor de wetenschap in 2015 vastgesteld. Wetenschap in Beeld leest mee en geeft je vijf onderwerpen die het wetenschapsnieuws van 2015 wel eens kunnen gaan bepalen.

? NATUURKUNDE: Versneller spoort nieuwe deeltjes op

In maart 2015 zetten de wetenschappers de deeltjesversneller LHC (Large Hadron Collider) van CERN in het Zwitserse Genève weer aan.

De deeltjesversneller heeft eerder bewijs gevonden voor het bestaan van het felbegeerde higgsdeeltje, dat gezien wordt als een van de belangrijkste bouwstenen van het standaardmodel, de theorie over de elementaire deeltjes van het heelal.

De versneller van CERN is 27 kilometer lang en ligt 100 meter onder de grond.

Na twee jaar sleutelen is de deeltjesversneller nu klaar om deeltjes met een enorme snelheid op elkaar te laten botsen in een poging nieuwe deeltjes te maken. De deeltjes klappen op elkaar met een kracht van 13 biljoen eV, bijna twee keer zo veel als het huidige record van de versneller.

De wetenschappers hopen aanwijzingen voor het bestaan van zogeheten supersymmetrische deeltjes te vinden – een soort zware tweelingen van de elementaire deeltjes.

? TECHNIEK: Drones nemen het werk van wetenschappers over

Drones doen al allerlei klusjes, en met de huidige snelle ontwikkeling zullen ze in 2015 ook hun nut voor de wetenschap bewijzen.

Zo kunnen de onbemande vliegtuigjes onderzoekers helpen monsters te nemen op moeilijk toegankelijke plaatsen, bijvoorbeeld aan de polen of op de zeebodem.

? GENEESKUNDE: Vaccin voor ebola

De wetenschappers verwachten in 2015 het gevecht tegen ebola te winnen. In 2014 hield de ziekte huis in West-Afrika en stierven er duizenden mensen aan.

Het sterkste wapen tegen de ziekte is een nieuw vaccin dat de verspreiding van het virus een halt kan toeroepen. Begin 2015 worden de eerste klinische tests met verschillende varianten van het vaccin uitgevoerd. In juni zouden de resultaten bekend moeten zijn en kan een effectief vaccin hopelijk in productie genomen worden.

Zo'n 8000 mensen stierven in 2014 aan ebola. Dit jaar komt er hopelijk een vaccin.

Proeven met geneesmiddelen die besmette personen kunnen genezen zijn al gaande. Zo bestaat er een behandeling met antistoffen uit het bloed van mensen die een besmetting met ebola hebben overleefd.

? RUIMTEVAART: Het jaar van de dwergplaneten

In maart 2015 landt de sonde Dawn van NASA op de dwergplaneet Ceres.

Ceres is de kleinste van de vijf dwergplaneten van het zonnestelsel en het grootste object in de planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter.

Er zit vermoedelijk water of ijs onder de korst van de dwergplaneet.

Pluto is de tweede dwergplaneet die in 2015 bezoek krijgt. In juli zal de New Horizons van NASA na een reis van vijf miljard kilometer de dwergplaneet bereiken.

New Horizons zal ons de eerste beelden sturen van de manen, de atmosfeer en het oppervlak van Pluto.

De New Horizons doet in juli 2015 Pluto aan om de dwergplaneet te observeren en monsters te nemen.

? PALEONTOLOGIE: 400.000 jaar oud DNA in kaart gebracht

In 2015 zullen onderzoekers proberen het volledige genoom van een 400.000 jaar oude mens in kaart te brengen.

Het skelet is opgegraven in Sima de los Huesos (de bottenput) in Spanje, waar de overblijfselen van meer dan duizend oermensen liggen.

Als de wetenschappers erin slagen alle genen van deze oude mens te analyseren, kunnen ze meer te weten komen over de relatie tussen verschillende groepen mensen uit de prehistorie.