Brussel-Sydney in krap vijf uur

Straks kunnen passagiersvliegtuigen vijf keer zo snel vliegen als nu. Althans, als de ontwikkeling van het nieuwe Lapcat-vliegtuig goed verloopt. Het vliegtuig moet 5500 km per uur gaan vliegen (ca. vijf keer de geluidssnelheid) en de 22.000 km afstand tussen Brussel en Sydney in vier en een half uur afleggen. De Lapcat heeft een andere vorm en motor dan de huidige vliegtuigen. Hij heeft een lange, slanke romp met korte, brede vleugels. De motor bevat een kleine compressor omdat lucht door de hoge snelheid in de motor geperst wordt en daarmee bijna geheel automatisch gecomprimeerd wordt.

1 september 2009

Straks kunnen passagiersvliegtuigen vijf keer zo snel vliegen als nu. Althans, als de ontwikkeling van het nieuwe Lapcat-vliegtuig goed verloopt. Het vliegtuig moet 5500 km per uur gaan vliegen (ca. vijf keer de geluidssnelheid) en de 22.000 km afstand tussen Brussel en Sydney in vier en een half uur afleggen. De Lapcat heeft een andere vorm en motor dan de huidige vliegtuigen. Hij heeft een lange, slanke romp met korte, brede vleugels. De motor bevat een kleine compressor omdat lucht door de hoge snelheid in de motor geperst wordt en daarmee bijna geheel automatisch gecomprimeerd wordt. In de motor wordt deze lucht vermengd met vloeibare waterstof, wat een grotere drukkracht geeft; daarmee is dit nieuwe toestel stukken sneller.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: