Waarom maken tunnels bochten?

Vaak lopen bergtunnels in een bocht. Waarom boort men niet gewoon rechtdoor, dat moet toch veel makkelijker zijn?

1 september 2009

De rechte lijn tussen twee punten is weliswaar de kortste, maar niet altijd de beste. De meeste bergen bestaan uit verschillende gesteenten zoals kalksteen, leisteen en graniet, geplooid in een complex driedimensionaal patroon. Al is graniet hard en dus lastig om mee te werken, voor een tunnel is het ideaal gesteente, want de tunnel wordt zo solide als het materiaal zelf en door massief graniet stroomt vrijwel geen water. In zachter gesteente met scheuren heeft een tunnel echter versterking nodig, en bescherming tegen het instromende water. Daarom omzeilde men in oudere tunnels dit soort gesteenten. Moderne tunnels zijn minder bochtig, zoals de nieuwe, 57 km lange Gotthard-basistunnel. Deze behoort tot een Alpentraject van 153 km, waar hogesnelheidstreinen gaan rijden. Nu het beton en de afwatering verbeterd zijn, kan men stevige tunnels bouwen in het zachte, poreuze gesteente van de Alpen. De treinen zouden ook niet door tunnels met bochten kunnen.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: