Panama canal machine

Stoomgraafmachine maakte Panamakanaal mogelijk

Dankzij de nieuwe stoomgraafmachine kon het Panamakanaal 100 jaar geleden worden aangelegd. Bekijk de video van deze mechanische kanjer in dit artikel.

2 oktober 2013 door Else Christensen

Toen het Panamakanaal in 1904 gebouwd moest gaan worden, schafte de hoofdingenieur John Findley Wallace een aantal machtige stoomgraafmachines aan. Ze waren gemonteerd op een treinstel en hadden een stoomketel en een graafbak voorop.

Zonder deze nieuwe gevaartes was het nooit wat geworden met het kanaal dwars door de Landengte van Panama. Wel 90 procent van het Panamakanaal is door stoomgraafmachines uitgegraven.

Enthousiaste veteranen houden mechanica aan de gang

Stoomgraafmachines van het merk Bucyrus waren 95 ton zwaar en konden bijna 8000 ton aarde, junglebodem en rotsblokken per dag verplaatsen. Enthousiaste Amerikaanse veteranen proberen de oude machines in leven te houden, zoals je in de clip hieronder kunt zien.

De stoomgraafmachine in dit filmpje is echter van een latere tijd dan de gevaartes die het Panamakanaal uitgroeven. Dit kun je zien aan de rupsbanden waarop hij gemonteerd is, en bovendien kan hij 360 graden draaien. Maar hij werkt hetzelfde als zijn voorgangers.

Lees meer over de stoomgraafmachine en zijn belang voor het Panamakanaal in Wetenschap in Beeld 12/2013. Abonnees op de Wetenschap in Beeld kunnen het PDF-artikel downloaden via de knop hieronder.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: