Brug daagt ingenieurs uit
Bruggen

De bouw van de hoogste brug ter wereld dwong ingenieurs tot creatief denken. 

© Shutterstock

Zeven bruggen die de ingenieurs uitdaagden

Ze overbruggen ’s werelds diepste ravijnen en moeten aardbevingen en orkanen weerstaan. Bruggen vergen het uiterste van bouwkundigen.

2 oktober 2017 door Christian Juul

Langste glazen brug 

© Getty Images

Elke glasplaat van de 385 meter lange Zhangjiajie-brug in China kan een 40 ton zware vrachtwagen houden. Het glas is tot 600 °C verhit en snel gekoeld. Dit proces perst de massa samen, waardoor het glas sterker wordt.

De stevigste 

© Shutterstock

De Rio-Antirriobrug in Griekenland is bestand tegen de hevigste krachten. De brugpijlers kunnen tijdens een aardbeving 1,3 meter uitslaan, en de vinnen aan de kabels buigen de krachtigste windstoten af.

De langste

© Imagine China

De 164,8 kilometer lange Danyang- Kunshan Grand Bridge is gebouwd om de reistijden in heel China met zijn oppervlak van 9,6 miljoen vierkante kilometer te verkleinen. Hogesnelheidstreinen denderen eroverheen met 300 km/h.

Hoogste brug 

© Getty Images

343 meter zit er tussen de bodem van het dal en de toppen van de masten van het Franse Millau-viaduct. Door het dek en de masten van de brug uit te voeren in staal in plaats van beton, is het gewicht geen 200.000 maar 36.000 ton.

Langste bevaarbare aquaduct 

© Scanpix

Schepen tussen het Mittelland- en het Elbe-Havelkanaal in Duitsland steken een stuk af en vermijden zo ook een scheepslift. De 918 meter lange Kanalbrücke Magdeburg biedt boten met 1350 ton aan vracht een snelle doorgang hoog boven de Elbe.

Grootste drijvende brug 

© WSDOT

De Evergreen Point Floating Bridge in de VS bestaat uit 400.000 ton drijvend beton. Het meer is zo diep en de grond op de bodem zo rul dat pijlers geen zin hadden; de brug rust nu op 77 waterdichte betonpontons, die vol met luchtkamers zitten.

Meest plaatsbesparende brug 

© Getty Images

Met zo’n 100.000 bewoners per vierkante kilometer in het hart van Shanghai was er geen plek voor de oprit tot de Nanpu-brug. De Chinezen losten dit op door de brug te bouwen boven een 1 kilometer lange spiraal die omhoog loopt.

Bekijk ook ...

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: