dino 3d

Onderzoekers printen dinosaurusfossielen in 3D

Om de giganten te bestuderen hoeven de onderzoekers niet meer te stoeien met grote, zware dinosaurusfossielen. In plaats daarvan kunnen ze de botten scannen en lichte kunststofkopieën printen.

19 maart 2013 door Palle Vibe

Het valt niet mee om de bewegingen en het postuur van de gigantische dinosaurussen te onderzoeken. Fossiele botten en afgietsels zijn uiteraard loodzwaar en heel groot.

Onderzoekers van de Amerikaanse Drexel University in Philadelphia hebben daar iets op bedacht. Door een scan van botten en skeletdelen in een computer te laden waar een 3D-printer aan hangt, kunnen ze een kopie van de beenderen op elk formaat printen.

Een 3D-printer spuit laagjes kunststof op elkaar tot een model, dat allerlei mogelijkheden biedt. De lichte kunststofbotten zijn makkelijk te hanteren als de paleontologen theorieën willen testen over de manier waarop dino's zich voortbewogen. Bovendien kunnen de onderzoekers digitaal de schade herstellen die de versteende botten door de jaren heen hebben opgelopen.

Bekijk het filmpje met een 3D-print van een dinosauruskop.