Front page 12/2010

Welkom bij nr. 9/2010

Lees in dit nummer alles over de jacht op microben, die mogelijk nieuwe ziekten op hun geweten hebben.

24 augustus 2010 door Andrea Voigt

Eind vorige eeuw dachten we nog dat een maagzweer aan een ongezonde leefstijl te wijten was, en veroorzaakt werd door slechte eetgewoonten van de patiënt. De behandeling bestond eruit die gewoonten aan te pakken.

Vandaag de dag weten we dat een maagzweer meestal door een bacteriële infectie komt en met antibiotica te behandelen is. Dit geldt misschien ook voor vele andere aandoeningen waarvan we altijd dachten dat ze andere oorzaken hadden.

Bacteriën, virussen en parasieten zijn mogelijk de boosdoeners bij aandoeningen zoals borstkanker, diabetes, obesitas en schizofrenie. Als dat echt zo is, zal die ontdekking twee reacties teweegbrengen. Het is natuurlijk schrikken dat dit soort ziekten besmettelijk zijn. Maar tegelijk is het goed nieuws dat de aandoeningen dan waarschijnlijk veel beter te voorkomen en te genezen zijn – net zoals dat voor maagzweren geldt. Lees alles over de jacht op microben, die mogelijk van alles op hun geweten hebben. Andrea Voigt, redacteur Nederland en België

We moeten dieper graven naar elementen Lithium, platina, fosfor, helium – steeds meer elementen worden schaars. Hergebruiken moet ons voor een toekomstig tekort behoeden.

Zo wegen we atomen De massaspectrometer is voor diverse wetenschappen onmisbaar. Lees hoe dit instrument werkt!

De Zuidpool 100 jaar na de tragedie In een hut op Antarctica staat de tijd al bijna 100 jaar stil. Alles ligt er nog zoals het werd achtergelaten toen Robert Scott en zijn team een poging waagden om de Zuidpool te bereiken.

Microben leiden tot ‘leefstijlziekten’ Bacteriën, virussen en parasieten leiden mogelijk tot ziekten die we nu nog wijten aan genetische fouten of ongezond leven.

Lees ook:: Hersenraadsels: Hoe werkt het geheugen? De krokodil jaagt al 220 miljoen jaar lang Himalayameer verdwijnt in drie dagen Nieuwe theorie: Zwarte gaten zijn sterren Lijkwade onthult geschiedenis lepra