frontpage 10/2011

Welkom bij nr. 8/2011

In dit nummer: Sommige dinosoorten bestonden niet.

26 juli 2011 door Andrea Voigt

Natuurkundigen hebben ons wereldbeeld de laatste 300 jaar meermaals omgegooid. Elke eeuw duiken er weer nieuwe grote vragen op, waar de wetenschap antwoorden op probeert te geven met ideeën, theorieën en experimenten. Zo komen we steeds meer te weten over de wereld om ons heen en de natuurwetten die alles bepalen. Die kennis is omgezet in praktische vindingen, die de samenleving en het leven van individuen hebben veranderd.

Vragen over materie en natuurkrachten hebben we nog altijd, maar de antwoorden zijn steeds lastiger te vinden – het is technisch niet meer mogelijk om elke theorie te toetsen via experimenten. De theoretische natuurkunde staat bovendien op een aantal gebieden veel verder af van de toegepaste techniek, en daarom dient de vraag zich aan: moeten natuurkundigen prioriteit geven aan studies die ons nog meer inzicht in de natuur geven, of aan onderzoek dat vertaalbaar is in bruikbare technologie? U mag het zeggen. Maar lees eerst het thema in deze aflevering over de natuurkunde, die op een tweesprong staat. Andrea Voigt Redacteur Nederland en België

Knokken voor 70 gestrande grienden

Er stranden wel vaker walvissen in Nieuw-Zeeland, maar geen 70 tegelijk. Een speciale reddingsactie was nodig.

Rolstoelers lopen weer

Uitwendige, computergestuurde skeletten – exoskeletten – zijn sterk in ontwikkeling. Ze kunnen het leven van verlamde mensen veranderen, en er zijn al soorten verkrijgbaar.

Techniek onthult de dader

Er is een moord gepleegd. Er zijn geen getuigen, dus technisch onderzoek is allesbeslissend. Lees welke middelen forensisch onderzoekers tegenwoordig kunnen inzetten om de dader op het spoor te komen.

Aankomst op planetoïden

Na bijna vier jaar reizen nadert de ruimtesonde Dawn zijn doel. De studie van planetoïden moet ons leren hoe ons zonnestelsel ooit werd gevormd.