frontpage 9/2011

Welkom bij nr. 7/2011

Lees over vliegtuigen in de toekomst en nieuwe ontdekkingen in Congo, en bekijk hoe het culturele erfgoed wordt herontdekt in de digitale wereld.

27 juni 2011

Tien jaar geleden vierde de genetica feest, omdat het menselijke genoom in kaart was gebracht. Het was een sensatie, die zelfs nog eerder kwam dan de wetenschappers hadden voorspeld. Sindsdien is de ontwikkeling in een stroomversnelling terechtgekomen.

Inmiddels zijn er duizenden genomen in kaart gebracht, van mensen uit alle werelddelen – en daarmee is het onderzoek naar ons erfelijk materiaal in een nieuwe fase beland. Het inzicht in onze genen biedt uiteraard medische perspectieven, maar het gaat nog veel verder. Als genetici kleine verschillen in genomen overal ter wereld bestuderen, kunnen ze de ontwikkeling van de hele mensheid achterhalen.

Onze gezamenlijke geschiedenis ligt besloten in onze genetische erfenis. Deze kan verklaren waarom we verschillend zijn, wat ons bindt als soort en wat ons tot mensen maakt. Lees het artikel over de genetische vorderingen in deze aflevering.

Andrea Voigt Redacteur Nederland en België

Congo na 50 jaar herontdekt

Wel 67 onderzoekers trokken eropuit voor de grootste wetenschappelijke expeditie naar Congo in 50 jaar. Vele ontdekkingen stonden hun te wachten.

Worm kan kinderlozen helpen

In experimenten hebben wetenschappers de vruchtbare periode van een rondworm weten te verlengen. Deze nieuwe kennis kan van pas komen voor vrouwen die op latere leeftijd nog kinderen willen.

Eerst plaats nemen, dan boarden

Meer comfort, effectiviteit en ervaring voor je geld: dat is de winst voor passagiers van het vliegtuig van de toekomst.

Cultureel erfgoed vereeuwigd in 3D

Overal ter wereld lopen grote culturele schatten het gevaar dat ze vergaan. Daarom maakt een bedrijf er 3D-scans van, zodat we ze digitaal kunnen bewaren.