Mag7NL

Welkom bij nr. 7/2010

Lees alles over de wetenschap die het weer wil beheersen, en volg de themaserie over de drie grootste raadsels van het brein.

11 juni 2010 door Andrea Voigt

Mensenhersenen worden beschouwd als de meest complexe structuur in het heelal. Mogelijk zijn er wel 100 miljard zenuwcellen met elkaar verbonden. Steeds als we iets nieuws leren, worden deze cellen in nieuwe patronen geactiveerd, het onderlinge contact wordt versterkt en er ontstaan voortdurend nieuwe verbindingen.

Er gebeurt zoveel dat het geen wonder is dat de wetenschap nog een hoop onderzoek te doen heeft. In onze nieuwe themaserie bekijken we de drie grootste raadsels van de hersenen. In dit nummer gaan we in op de vraag waarom we slaap nodig hebben. We weten dat er belangrijke processen zijn die zich tijdens het slapen voltrekken, maar waarom zouden die niet net zo goed kunnen plaatsvinden als we wakker zijn?

De hersenonderzoekers zijn antwoorden op het spoor, maar tegelijk duiken er nieuwe vragen op. En misschien zijn de hersenen wel zo complex dat ze zichzelf nooit helemaal zullen begrijpen. Andrea Voigt Redacteur Nederland en België

Vreemde sterren in het Melkwegcentrum Door de zwaartekracht van het zwarte gat in ons stelsel zouden er geen sterren kunnen ontstaan. Toch zijn er onlangs weer jonge sterren waargenomen.

Computer krijgt intuïtie Scherm, toetsenbord en muis maken plaats voor nieuwe, intuïtievere gebruikersinterfaces – en straks mogen we gewoon onze handen gebruiken.

Wetenschap wil het weer beheersen Bij de Spelen in Beijing zijn chemicaliën in de lucht verspreid omdat het bij de openingsceremonie niet mocht regenen. Nu wil China het weer op de lange termijn regelen.

Apen helpen ons met erfelijke ziekten Wetenschappers modificeren apen zodat ze een nieuw gen aan hun kroost doorgeven. Dat maakt ze tot de perfecte proefdieren.

Lees ook: Wilde kamelen zijn plaag in Australië Supercomputers laten toekomst van aarde zien Met uitvinder Jacques Cousteau de zee in