Mag 6 NL

Welkom bij nr. 6/2010

In Wetenschap in Beeld nr. 6 lees je alles over het enorme potentieel van windmolens, over biologen die levensvormen willen verplaatsen en over de aard van donkere materie.

31 mei 2010 door Andrea Voigt

Windmolens kunnen genoeg elektriciteit genereren om de vraag van de hele wereld te dekken – vijf keer zelfs! Zo groot is het potentieel van windenergie. De berekening, die vorig jaar door Amerikaanse onderzoekers is gepubliceerd, is gebaseerd op de relatief kleine windmolens van nu.

We kunnen nog veel meer energie oogsten met windmolens van 100 meter of hoger, die al op verschillende plekken ter wereld worden gebouwd. En dan hebben we het nog niet eens over de turbines die in de toekomst wellicht energie gaan halen uit de krachtige winden hoog in de atmosfeer. Windenergie rukt op, en wordt zonder twijfel een van de belangrijkste bronnen van schone energie die de fossiele brandstoffen in de loop van de eeuw gaan aflossen.

Het nadeel van windenergie is dat het niet altijd waait als we energie nodig hebben. De grote uitdaging is dan ook om methoden te vinden waarmee we windenergie effectief kunnen opslaan. En daar zijn al verschillende ideeën voor. Lees erover in het artikel in dit nummer. Andrea Voigt Redacteur Nederland

Biologen willen leven verplaatsen

Klimaatveranderingen dwingen veel planten en dieren om te verkassen, maar dat kunnen ze zelf vaak niet snel genoeg. Daarom willen biologen het leven op aarde actief verplaatsen.

1 kwestie, 3 theorieën: wat is donkere materie?

Een kwart van het heelal bestaat uit iets onbekends. Is het gewone materie, die alleen geen licht geeft? Zijn het vreemde deeltjes? Of bestaat donkere materie niet? De onderzoekers zijn het niet eens.

Nieuwe chip smelt data in kristallen

Computergeheugen was altijd gebaseerd op de opslag van elektrische ladingen. Nu is er een chip die gegevens in kristallen smelt. En dat maakt het geheugen betrouwbaarder en veel sneller.

Armband toont het gevoel van autist

Uit hersenscans blijkt dat autisten het lastig vinden om hun gevoelens en hun stemming te uiten. Maar een armband met nieuwe technologie kan hen daarbij helpen.