Frontpage 4/2012

Welkom bij nr. 4/2012

28 maart 2012

De vraag wat er vóór de oerknal was, is in wezen een onzinnige, want de geldende theorie stelt juist dat de oerknal het begin van alles was, ook van de tijd. Toch zijn er onderzoekers die de vraag serieus nemen. Want misschien ging er wél iets vooraf aan het heelal dat we kennen. Er kan een eerder heelal zijn geweest, dat instortte en de oerknal voortbracht waarbij ons heelal ontstond. Of ons heelal begon in een eeuwig groeiende lege ruimte, waarin steeds nieuwe universa ontstaan.

Daarnaast doemen er andere vragen op. Hoeveel universa zijn er eigenlijk, en hoeveel dimensies? En gelden de natuurwetten die we kennen, overal in het heelal? Het zijn allemaal vraagstukken die wezenlijk zijn voor ons begrip van alles wat er is, maar die ook extreem moeilijk zijn. Lees in ‘De 10 grootste raadsels van het heelal’ of we de antwoorden daarop ooit zullen vinden.

Het tweede grote onderwerp in deze aflevering is de Titanic, het machtige schip dat 100 jaar geleden zonk. In de special, die we samen met ons zustertijdschrift Historia hebben gemaakt, vindt u alle spannende verhalen. Veel leesplezier! Andrea Voigt Redacteur Nederland en België

Verwend nest doet het goed De Nieuw-Zeelandse kakapo is een van de zeldzaamste vogels op aarde. Daarom worden de vogels nu dag en nacht bewaakt en verzorgd door onderzoekers en vrijwilligers. En dat werkt; er zijn er alweer 129.

Oorlog tegen virus Drie procent van de wereldbevolking is besmet met hepatitis C, en nu dreigt er een wereldwijde epidemie. Maar onderzoekers werken aan nieuwe wapens.

Tempel voor stormgod opgegraven In Syrië is een tempel gevonden voor de stormgod. Hij werd 3000 jaar lang aanbeden in de hoop op regen voor de gewassen.

Atoomklok houdt de tijd in de gaten Sinds zijn uitvinding in 1949 is de atoomklok steeds preciezer geworden. De beste loopt nu hooguit een seconde fout in 138 miljoen jaar.

Lees ook: Op komst: 3D-tv zonder onhandige bril noget om Titanic? Kale rat is zijn leven lang in topvorm De 10 grootste raadsels van het heelal