Frontpage 0112 DK

Welkom bij nr. 2/2012

Volgens onderzoekers is het puur toeval dat er geen mammoeten meer zijn. Lees alles over deze nieuwe onderzoeksresultaten in dit nummer.

16 januari 2012

De mammoet, de wolharige neushoorn, het wilde paard en veel andere grote zoogdieren zijn rond 10.000 jaar terug uitgestorven. De oorzaak was altijd een groot raadsel voor de paleontologen, en de vermeende oorzaken liepen uiteen van epidemieën, klimaatveranderingen en meteorietinslagen tot de meest gehoorde van allemaal: de mens, die de dieren afslachtte en opat. DNA-studies werpen licht op het mysterie, maar een eenduidige oplossing van het raadsel is er niet. Een samenspel van omstandigheden zorgde er uiteindelijk voor dat sommige dieren het niet redden, terwijl andere, zoals de muskusos en het rendier, overleefden. De scheidslijn was haarfijn, en de man achter de nieuwe resultaten, Eske Willerslev, meent zelfs dat het toeval bepaalde dat de mammoet er niet meer is. Lees alles over de winnaars en de verliezers van de ijstijd in dit nummer.

Andrea Voigt Redacteur Nederland en België

Amateurraket de ruimte in

Twee enthousiaste Denen hebben een ambitieus doel voor ogen: de komende vijf jaar gaan ze hun eigen raket bouwen, waarmee ze dan de ruimte in willen. Als dat lukt, zal het de eerste ruimtevlucht zijn die wordt uitgevoerd door amateurs.

Zijde is het nieuwe supermateriaal

Al duizenden jaren passen we de draad van de zijderups toe – en een simpel proces maakt zijde nu nog beter.

Bacteriën regeren in onze darmen

Op basis van de darmbacteriën vallen mensen in drie groepen uiteen. En je darmtype betekent veel voor je gezondheid.

Fotodocument: Afrika by night

Met speciale camera’s legde fotograaf Martin Dohrn vast wat savannedieren ’s nachts zoal uitvoeren.

10 supercomputers berekenen alles

Alles wordt gesimuleerd: epidemieën, aardbevingen en de ontwikkeling van sterrenstelsels.