Frontpage 15/2010

Welkom bij nr. 11/2010

Lees meer over de jacht op de heilige graal van de biologie en over in Engeland onthoofde Vikingen.

18 oktober 2010 door Andrea Voigt

Het regenwoud kent een fantastische rijkdom aan planten en dieren. Dat dit zo is, weten we inmiddels wel, en er is genoeg wetenschappelijk bewijs voor. Maar waarom dat zo is, weet bijna niemand. Biologen ook niet.

Ze zoeken naar een antwoord op de vraag alsof het om de heilige graal gaat. Niet dat ze geen ideeën hebben; er zijn in de loop der tijd zeker 100 theorieën geopperd. Maar geen enkele theorie geeft een afdoende verklaring.

Een mondiaal onderzoeksproject kan daar verandering in brengen. Wereldwijd worden er 40 bosgebieden uitgekamd. Door de verdeling van planten en dieren in kaart te brengen zijn gedetailleerde vergelijkingen van de bossoorten mogelijk. Een enorme klus, maar zo kunnen we te weten komen wat het regenwoud zo bijzonder maakt dat het leven hier andere spelregels lijkt te volgen dan elders. Volg de jacht op de heilige graal van de biologie op pagina 28.

Andrea Voigt Redacteur Nederland en België

Asteroïde krijgt bezoek van aarde

President Obama heeft een nieuwe koers voor de ruimtevaart uitgezet. Het ultieme doel is nog steeds een bemande Marsmissie – maar eerst moeten astronauten landen op een asteroïde die toch langs de aarde komt.

Vikingen werden in Engeland onthoofd

Wetenschappers onderzoeken de resten van 51 Vikingen, die 1000 jaar terug wreed werden onderworpen, vernederd en daarna afgeslacht.

THEMA: Technologiedoelen tot 2020

Op het verlanglijstje van de wetenschappers staan doorbraken op drie gebieden: op internet, thuis en in de energiesector.