Frontpage 16/2011

Welkom bij 12/2011

22 november 2011

Hoe zou het leven in een gebied zich ontwikkelen als het miljoenen jaren was afgesloten van de buitenwereld? Daar zijn Russische onderzoekers misschien bijna achter. Ze hoeven nog maar 30 meter te boren voordat ze bij het Vostokmeer zijn, dat diep onder de ijskap van Antarctica ligt. Eventuele bacteriën in het meer wijken vast veel af van hun naaste verwanten op de rest van de aarde, want ze zouden zich 14 miljoen jaar lang in afzondering hebben ontwikkeld.

Dat isolatie kan leiden tot bijzondere levensvormen, is bekend, en ook op het land doen we nog steeds nieuwe ontdekkingen. Zoölogen werken hard in het gebied langs de rivier de Mekong, nu het na jaren van politieke instabiliteit weer toegankelijk is. En de ene sensatie volgt na de andere. Het wemelt er van de onbekende soorten en verborgen populaties die uitgestorven leken te zijn. Lees over het boren naar het Vostokmeer en over de Mekong in dit nummer. Andrea Voigt Redacteur Nederland en België

Kanker voorkomen

Artsen hebben nu allerlei middelen voor een meer offensieve strategie in de strijd tegen kanker.

Drie boeken met de waarheid in pacht

De Koran, de Bijbel en de Thora schrijven elk voor hoe de mens moet leven. Bekijk de verschillen en overeenkomsten.

Geniale gel geeft planten goede start

Hydrogels houden water vast en geven voeding af, waardoor planten beter kunnen wortelen in de droogste zones.

Mekong is zoölogische schatkamer

Door oorlog en politieke onrust was het land langs de rivier de Mekong tientallen jaren afgesloten voor onderzoek. Nu blijkt het een paradijs voor bedreigde soorten te zijn.