Gravitatiegolven maken onzichtbaar licht zichtbaar

Satellieten luisteren naar de schepping

In Wetenschap in Beeld 10/2015 luisteren we mee met de LISA-satellieten naar gravitatiegolven van het vroege heelal. We brengen verslag uit van Tsjernobyl en het risico op plutoniumlekkage en volgen de missie van NASA naar Venus.

8 september 2015

Nieuwe Wetenschap in Beeld is uit!

De tiende Wetenschap in Beeld van dit jaar biedt onder meer de volgende artikelen:

• Gravitatiegolven maken onzichtbaar leven in het heelal zichtbaar In 2034 moeten de LISA-satelieten gravitatiegolven oppikken van de allereerste tijd na de oerknal. We vliegen mee op luistermissie.

• Tsjernobyl in een stalen kist begraven De ruïnes van de kerncentrale in Tsjernobyl brokkelen weg, en levensgevaarlijk plutoniumstof dreigt te ontsnappen. We brengen verslag uit vanuit Oekraïne.

• Luchtschepen moeten boven Venus gaan zweven 460 °C, een druk van 93 keer de druk op aarde, zwavelzuur in de atmosfeer. We vliegen mee met de luchtschipmissie van NASA – recht naar de hel van het zonnestelsel.

• Stroom en hormonen nemen je eetlust wel weg Obesitas wordt aangevallen door hormonenmedicijnen en pacemakers die de hongersignalen naar de hersenen blokkeren. De vette kant van de wetenschap.

Hier kun je het nieuwste nummer kopen.

Nog geen abonnee?

Hier vind je aantrekkelijke aanbiedingen:

• Het blad is in het hele land los te koop voor € 5,95.

• Neem een abonnement – bijvoorbeeld 12 nummers voor € 45,-.

Koop het blad hier

Bestel het nieuwste nummer.