© Wtenschap in Beeld / Ditlev Van Ravenswaay

Nieuw nummer: Dit is NASA’s reddingsplan tegen gigantische planetoïden

In Wetenschap in Beeld 10 lees je wat NASA doet tegen dreigende planetoïden, wat de gevaarlijkste dam op aarde is en hoe oermensen de ijzige kou overleefden.

13 september 2017

De nieuwe Wetenschap in Beeld is uit!

In nummer 10 van Wetenschap in Beeld lees je onder meer:

# Gevaar uit de ruimte

• In januari 2017 werd de aarde bijna getorpedeerd door én planetoïde die nog dichter bij kwam dan de maan. Nu wil NASA met scherpere telescopen en sondes met een kernlading een nachtmerrie voorkomen.

# Bontjas op maat hield ijstijdvolk warm

• Nauwsluitende, met naalden genaaide bontjassen beschermden de ijstijdmensen tegen de kou. Nieuwe vondsten en DNA-analyses geven én compleet beeld van hun bestaan. Daaruit blijkt dat ze overleefden dankzij een reeks handige keuzes in een door kou geteisterde wereld.

# De dam die dreigt in te storten

• De Mosoeldam in het noorden van Irak staat op instorten. Als dat gebeurt, komt er een gigantische vloedgolf van 11 biljoen liter water op de stad Mosoel af. Er staan anderhalf miljoen mensenlevens op het spel, dus ingenieurs werken dag en nacht om én dam te redden die nooit op deze plek gebouw

# Daar gaat ons schild!

• Het aardmagnetisch veld wordt zwakker. Als het verdwijnt, is de aarde niet meer beschermd tegen straling uit het heelal en is de mens er geweest. Wetenschappers proberen nu met drie satellieten de chaos in de aarde te doorgronden die tegelijk ons schild vormt.

# De helden van het lichaam

• Vergeet de hersenen en het hart! En kijk eens naar de werkpaarden van het lijf: de organen, die speeksel mengen, spermacellen vooruithelpen en dag en nacht uit elkaar houden. Dit zijn de ware helden van je lichaam.

Nog geen abonnee?