© Shutterstock

Je toekomst is gegoten in een nieuwe generatie plastic

Vergeet die wegwerpbeker en het slechte speelgoed uit China. De toekomstige versie van het wondermateriaal kan voelen, op licht en prikkels reageren, afbreken in het lichaam en worden hergebruikt tot in het oneindige. Chemie op maat en handgeselecteerde moleculen maken de weg vrij voor een regelrechte plasticrevolutie.

12 december 2017

Een plasticnetje verbetert de bloedtoevoer bij mensen met een vernauwde hartslagader. Anders dan eerdere middelen lost het net na een paar jaar vanzelf op in het lichaam.

Bloedvatvernauwingen in het hart behoren tot de meest voorkomende doodsoorzaken wereldwijd.

Meestal wordt de patiënt gedotterd, waarbij het bloedvat wordt verwijd met een metalen netje, een stent, dat door een klein ballonnetje op de juiste plek in het hart wordt aangebracht.

Maar de stent blijft in het lichaam zitten, ook nadat het bloedvat zich heeft hersteld, wat het bloedvat minder flexibel maakt en later kan leiden tot complicaties, zoals een hartinfarct.

Samen met het farmaceutisch bedrijf Abbott hebben onderzoekers een nieuwe stent van bioafbreekbaar plastic ontwikkeld, die vanzelf na drie jaar oplost tot onschadelijke stoffen.

Afval wordt plastic dankzij bacteriën en microgolven

De gemiddelde EU-burger heeft jaarlijks 476 kilo afval op zijn geweten. Het meeste wordt verbrand voor de productie van elektriciteit en warmte, maar nu willen onderzoekers een deel omzetten in bioplastic.

Met behulp van bacteriën en microgolven zet het door de EU gesteunde onderzoeksproject SYNPOL afval om in de biopolymeer polyhydroxyalkanoaat.

Dit type plastic is geschikt voor verpakkingen, en omdat het afbreekbaar is, is het ook toepasbaar in onder meer medische apparatuur, zoals hechtdraad.

Doordat het bioplastic goedkoop te produceren is, kan het hopelijk de concurrentie aangaan met plastic op oliebasis.

95 procent van het heelal is puur verzinsel

Het bestaan van donkere materie is in de jaren 1970 voorspeld toen observaties uitwezen dat de sterren zich niet volgens de gravitatiewet van Newton gedragen.

Die wet stelt dat de aantrekkingskracht van een groot lichaam op een kleiner, eromheen draaiend lichaam zeer snel afneemt met de afstand.

Sterren die het verst van het centrum van hun stelsel staan, zouden dus weggeslingerd moeten worden door de hoge rotatiesnelheid.

Maar dat gebeurt niet. Om de berekeningen toch te laten kloppen, voegden onderzoekers een kracht van een onbekende, onzichtbare massa toe.

Al tientallen jaren zoeken wetenschappers vergeefs naar donkere materie en energie om het gedrag van het heelal te verklaren.

Nieuwe theorieën wijzen uit dat ze spoken hebben nagejaagd: donkere materie en energie bestaan helemaal niet.

Ben je geen abonnee en wil je toch dit themanummer lezen, dan vind je het blad in de losse verkoop in supermarkten, bij bladenverkopers en in kantoorboekhandels.

Puistjes pak je van binnenuit aan

Acne staat op de achtste plaats op de lijst van meest voorkomende ziekten ter wereld en is bij de huidkwalen zelfs nummer één.

Pubers hebben er het meeste last van: 80-90 procent heeft puistjes. Maar ook bij jongere kinderen en volwassenen komt het voor.

Bij meisjes verschijnen de eerste pukkels iets eerder dan bij jongens, en de piek ligt rond de leeftijd van 15 jaar.

De omvang van het acneprobleem verschilt per land, maar over het algemeen komt het in westerse landen meer voor.

633.000.000 mensen wereldwijd krijgen op een bepaald moment in hun leven last van deze zichtbare huidaandoening.

Een Amerikaans onderzoeksteam vond echter met verschillende soorten licht en licht gevoelige moleculen een weg naar het binnenste van de bacterie.

Daar kan effectief worden afgerekend met de snoodaard.

Nog geen abonnee?