Millenium falcon med baggrund

Star Wars trotseert Einstein

Het ruimteschip Millennium Falcon reist in Star Wars sneller dan het licht. Maar volgens Albert Einstein gaat dat zomaar niet.

Kapitein Han Solo heeft in Star Wars een ruimteschip, de Millennium Falcon, dat sneller kan reizen dan het licht. Volgens de relativiteitstheorie van Einstein is materie echter gebonden aan de limiet die de lichtsnelheid oplegt aan alles wat bestaat. In een vacuüm legt licht 299.792 kilometer per seconde af: meer dan 1 miljard kilometer per uur.

Tot dusver komt geen vaartuig ter wereld ook maar enigszins bij de Millennium Falcon in de buurt. Het ionenaandrijvingssysteem van het Glenn Research Center van NASA is echter een stap in de goede richting.

Ionenmotor stuurde Dawn naar Ceres

Ionenmotoren worden meestal door xenon aangedreven en kunnen met een heel klein beetje gas een vaartuig tot 145.000 kilometer per uur opjagen. Dat is weliswaar slechts 0,1 promille van de lichtsnelheid, maar sneller dan enig ander aandrijvingsprincipe.

Ook de NASA-ruimtesonde Dawn, die in 2015 in een baan om de dwergplaneet Ceres ging, heeft ionenmotoren.

Ionen leiden tot raketsnelheid

Een elektrisch veld achter in de raketmotor trekt positieve xenonionen aan en versnelt ze met meer dan 100.000 km/h.

1. Een cilinder met ringmagneten vormt de ionenmotor. De brandstof is het zware en stabiele edelgas xenon.

2. Ingaande elektronen slaan elektronen los van de xenonatomen. Positief geladen xenongas wordt versneld in een magnetisch veld.

3. De positieve ionen gaan naar een elektrisch veld in de cilinder, dat is opgebouwd uit tegengesteld geladen metalen rasters.

4. Het veld versnelt de ionen tot ruim 100.000 km/h en schiet ze de motor uit, waardoor het vaartuig wordt voortgestuwd.

Einstein vs. Star Wars