Tyngdebølger

LIVE: Persconferentie over sensationele natuurkundige ontdekking

LIVESTREAM PERSCONFERENTIE 16.30 UUR: Na aanhoudende geruchten komen onderzoekers naar verwachting nu met het bewijs voor de zwaartekrachtgolven van Einstein – een revolutie in de astrofysica, die vrijwel zeker zal worden bekroond met een Nobelprijs.

11 februari 2016 door Jakob Priess

De ontdekking, die een revolutie zal ontketenen op het gebied van natuurkunde en astronomie, lijkt een feit te zijn.

Vandaag, op 11 februari 2016 om 16.30 uur Nederlandse tijd, houden de onderzoekers achter LIGO, het grote experiment om zwaartekrachtgolven te detecteren, op vier plekken ter wereld tegelijkertijd een persconferentie.

De verwachting is dat ze het onomstootbare bewijs zullen presenteren voor de theorieën waarop Einstein precies 100 jaar geleden zijn algemene relativiteitstheorie baseerde.

VOLG DE PERSCONFERENTIE HIER LIVE!

Het begin van een nieuwe era

Met behulp van zwaartekrachtgolven kunnen we meer leren over de zwaartekracht en echo's van de oerknal waarnemen.

'Het is een van de grootste natuurkundige ontdekkingen in zeer lange tijd. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk op het gebied van astrofysica en astronomie,' zegt Søren Brandt van DTU Space, het Deense instituut voor ruimteonderzoek en -technologie, tegen de Deense televisiezender DR.

'Het zou zeer terecht zijn als ze de Nobelprijs winnen. Hiermee wordt een heel nieuw venster geopend binnen de astronomie,' aldus Brandt.

De geheimen van het heelal worden openbaar

Zwaartekrachtgolven, gravitatiegolven of rimpels in de ruimtetijd, zoals ze ook wel zijn omschreven, vormen een van de bouwstenen van Einsteins relativiteitstheorie.

De gedachte is dat alle dingen in het heelal krommingen in de ruimte veroorzaken, en dat bij grote gebeurtenissen golven in de ruimte ontstaan – net zoals wanneer je met je hand door water gaat.

Als je deze zwaartekrachtgolven kunt waarnemen, lees je als het ware het handboek van de geschiedenis van het universum.

Bekijk nog veel meer over zwaartekrachtgolven:

BE THERE!

Grijp je kans om mee te kijken met de grootste sensatie op het gebied van de verkenning van de ruimte in lange tijd.

BEKIJK DE LIVESTREAM HIER!