efter higgs splash

Gratis special: Higgs – en nu?

Gratis special: Wat is donkere materie? Waardoor dijt het heelal uit? En is er een theorie van alles? Nu kun je helemaal gratis onze fraaie digitale special Higgs – en nu? lezen over de grootste raadsels van de natuurkunde.

Je bent ingelogd! Klik hier om de special te lezen!

In 2012 vonden natuurkundigen eindelijk het higgsdeeltje, dat verklaart waarom materie massa heeft. Maar er zijn nog meer raadsels die om opheldering vragen.

Donkere materie

Een daarvan is de mysterieuze donkere materie, die het zichtbare heelal beïnvloedt. Niemand heeft het verschijnsel ooit rechtstreeks waargenomen, maar we weten dat het bestaat, want het werkt in op de rest van het heelal. Maar waar bestaat deze geheimzinnige donkere materie uit?

Waarom dijt het heelal uit?

Natuurkundigen vragen zich ook af waar alle antimaterie is gebleven na het ontstaan van het heelal, welke mysterieuze donkere energie verantwoordelijk is voor de uitdijing van het heelal en of alle deeltjes een supersymmetrische partner hebben. Als ze erin slagen te bewijzen dat alle elementaire deeltjes een iets zwaardere tweeling hebben, zullen heel veel raadsels opgehelderd zijn.

Theorie van alles

Uiteindelijk willen de natuurkundigen tot een 'theorie van alles' komen. Is de snaartheorie wellicht het antwoord?

In de nieuwe, grote special Higgs – en nu? van Wetenschap in Beeld lees je over de grootste raadsels van de natuurkunde, en wat wetenschappers doen om ze op te lossen.

De special bestaat uit 24 pagina's en bevat fraaie illustraties. Als je een profiel hebt op onze site, kun je hem hier gratis lezen.

Klik hier om de special te lezen.