chip teleportation

Teleportatie in een computerchip

Teleportatir op microniveau: Natuurkundigen teleporteren informatie tussen twee circuits.

11 december 2013

Het sciencefictionidee van teleportatie over lange afstanden blijft nog even onbereikbaar. Maar onderzoekers van de technische hogeschool in Zürich zijn er wel naar op weg. Met behulp van een bepaalde chip kunnen de Zwitsers namelijk informatie van A naar B ‘beamen’. Over een afstand van maar zes millimeter weliswaar, van de ene kant van de chip naar de andere, maar bewezen is dat het principe werkt.

Deeltjes zijn met elkaar verbonden

Bij eerdere proeven is ook informatie over langere afstanden verzonden, maar toen gebruikten onderzoekers impulsen van lichtdeeltjes als drager. De Zwitsers hebben nu informatie geteleporteerd in een systeem van supergeleidende circuits, waarin alleen gegevens heen en weer gaan.

Dat gebeurt door de zogeheten kwantumverstrengeling, waarbij twee deeltjes elkaar beïnvloeden, al zit er nog zo veel afstand tussen.

Deze verstrengeling ontstaat doordat een deeltjespaar op een bepaalde manier wordt gemaakt of bewerkt, waarna de twee deeltjes uit elkaar gaan. Als wetenschappers het ene deeltje op punt A dan programmeren, is dat meteen op punt B af te lezen, dus zonder dat de informatie nu echt een reis heeft gemaakt.

Woordenboek

Kwantum­verstrengeling: Twee deeltjes beïnvloeden elkaar via hun kwantumtoestand, op welke afstand dan ook. Supergeleidend circuit: Onderdeel zonder elektrische weerstand.